Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Strul med min volvo

Strul med min volvo

Är det några volvoexperter här?

Min 740 med b230et går på 3 cylindrar när den är kall.
Jag har bytt tändstift rotor fördelarlock spridare.

Har jag motorvärmaren på så är det inga problem men tar jag den när den inte varit i får jg sitta och blöddra i den ca 5 minuter innan den går som den ska igen.

Jag har sprayat startgas över slangar och insug och det ger ingen skillnad.

Det börjar bli tråkigt detta nu.

Är det någon som har en lösning om vad det kan vara?
Antal svar på detta inlägg: 9
eftersom det ser ut som ett värmefel , det du beskriver, testa med att ta en hårtork och värm olika delar itaget, kanske du kan felsöka dig fram var det kan vara, börja med kablarna och de delar i tändningen som du inte har bytt. först
Innan jag skulle felsöka mer, så byter jag tändkablar vilka är förbrukningsvara. Kan vara kablar av kolpulver så dom behöver lite värme innan dom ger full kontakt. Min erfarenhet med Volvo 740 var att volvos orginal av tändkablar var de bästa, kostar lite mer. Men bilen gick bättre med dom tändkablarna samt mindre problem.
Byt ut alla tändkablar och tändhattar...och du...spreja aldrig startgas över slangar eller dyligt eller lite varstans, det kan få ödsliga följder, tex. vid ev. elöverslag...om tändkablar eller tändhattar inte är intakt...och spreja inte tex. 556 överallt heller, olja binder damm som i sin tur blir fuktigt och kan då vilseleda strömmen, strömmen går ju som bekant den genaste vägen till o från...
PS
Man behöver inte vara volvoexpert, bara lite allmänn kännedom kan räcka...
Annons
Låter nästan som ett litet läckage i topplockspackningen:Att det kommer in några droppar kylvätska i en cylinder och kortsluter tändstiftet. Efter en stund har stiftet torkat och börjar fungera igen.Över en längre tid ska det i så fall sjunka lite på kylvätskenivån. En liten fundering,bara....
hviktor

Exakt det felet hade jag på en Saab 900 fast det var inte topplockspackningen utan en liten spricka i en kylkanal i topplocket så att det kom in kylvatten till tändstiftet. Den gick på 3 cylindrar tills den vart varm. Vill minnas att det blev väldigt mycket vit rök (vattenånga) innan den vart riktigt varm och började gå på alla 4 cylindrarna.
Jag får börja med att byta tändkablarna.
Det försvinner ingen kylvätska.

Jag misstänkte att det var läckage vid insuget, därför körde jag på med startgasen där.
Har bytt till gamla tändkablar nu, som satt på förra motorn.
Då gick den på alla 4!!

Köpte en sats nya på biltema och då gick den på 2 cylindrar, knappt!

Dit med de gamla igen och då gick den på 4!

Ska köpa originalsats när ekonomin tillåter och lämna tillbaka biltemas sats, vilket också var 2-4 dm för långa.

Tack för tändkabeltipsen.
Det hjälpte.
Tänddelar på Biltema är oftast inget att rekomendera.
Jag märkte det.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem