Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

IP telefoni

IP telefoni

Funderar på att skaffa detta, och undrar om någon av er har erfarenhet av det, vad är fördelen med det om det finns någon, blir det billigare än vanlig telefon, är ljudkvaliteten tillfredsställande.

Skulle uppskatta att få lite svar för er som haft det ett tag, tidningsrescensioner finns, men litar mer på vad ni anser.

Ha en skön söndag!
Antal svar på detta inlägg: 8
Har nu haft IP-telefoni i 10 mån. Fungerar perfekt, inga störningar. Engångskostnad för det här bolaget var en adapter som kopplas till modemet. Jag tog fast månadskostnad, det finns olika. Billigare en Telia ändå.
Hej Ernest!

Sök via Internet...får inte namge företaget i detta forum...
känd internationell bolag som startades av en svensk...
det räcker att du betalar 35 spänn/månad och du får ringa
hur mycket du vill till nästan hela världen...du behöver alltså
bara betala för ditt bredbandsabbonemang utanpå...kvaliteten
har varit utmärkt i de ca tre år som jag har använt den med
endast sällsynta avbrott (vid 2-3 tillfällen)...skaffa hörlurar med
hängande mikrofon (det finns för en hundralapp som fungerar
alldeless utmärkt)...bäst deal får du om du skaffar webkameran
medan du håller på (en hundra lapp till räcker)...on du istället
väljer att skaffa ip-telefon blir det dyrare och onödigt (tycker jag)
för att du har säkert redan mobil...
Jag vet vad du syftar på, men kan man ha ADSL utan att ha ett fast telefonabonnemang.

Jag har själv varit inne på att bara använda mobil och *****, men trodde inte något telefonbolag enbart tillhandhöll ADSL:
Annons
Jag har haft IP-telefoni i flera år nu, och det har i stort sett fungerat bra. Någon gång har jag fått byta "telefonidosan" på operatörens bekostnad. Se bara till att du har en mobiltelefon så att du kan komma i kontakt med dina bekanta och operatören om det blir problem, t ex stömavbrott.
Samma här.. Det har fungerat i stort sett klanderfritt i flera år.
Men, som sagt, se till att mobilen finns som backup.

Kostnadsmässigt brukar månadskostnaden bli 39 kronor ungefär.
(Jag har ett tillval på 29:- /mån som ger mig gratis samtal kvällar o helger.)

Har man en särbo, blir det lätt flera timmars samtal nästan varje kväll.

/Zap
Man får inte göra reklam för företag m.m. men att säga vad man själv använder för operatör och ge kritik kan väl knappast någon ha nåt att invända mot. Iaf inte vad jag har sett i andra trådar.

Har kört bredbandstelefoni från Tele2 i drygt två år, och det fungerar klockrent.
Tror bara att jag har haft problem två tre gånger under dom två åren som jag varit kund hos dom, men då har det inte berott på bredbandstelefonin, utan på att mitt internet har strulat.

Ljudet är likvärdigt med vanlig telefoni. Ibland bättre om man ringer till någon annan som också har bredbandstelefoni.

Sen slipper man den där fasta avgiften till Telia med. Man får betala 69 kronor i månaden, men dom pengarna kan man ringa för. Det är bara en minimumdebitering.

Man kan även ta med sig telefondosan om man ska utomlands t.ex. Har man bara tillgång till internet så kan man ringa vanliga lokalsamtal inom sverige med vanlig minuttaxa vart man än befinner sig i världen.
Jag hade med mig dosan när jag åkte på semester i Holland, och där hade vi internet på hotellet.
Blir ju betydligt billigare än att ringa mobilt hem till Sverige!
Får tacka alla som svarat, låter som ni är nöjda, så jag bestämmer mig nog för att övergå till det, speciellt kostnadsfrågan är intressant för mig
Nu har jag haft IP telefoni i några månader. Fanns ett erbjudande med Ip telefoni, bredbnadsuppkoppling och digital TV för 349 kr i månaden, och det nappade jag på.

Nu har jag stort sett ingen kostnad för telefoni, slipper den fasta avgiften till Telia, och använder aldrig telefonen.

Har till 99% övergått till att använda Skype, 30 kr i månaden så kan jag ringa hur mycket jag vill inom Sverige, till bekanta i USA som också har Skype, ringer jag utan kostnad.

Hade ett abonnemang på mobilen som kostade 60 kr/månad, sa upp abonnemanget och har nu refill, mobilkostnaderna har därmed minskat med hälften.

Totalt sett är mina telefon räkningar per månad ett par hundra kr lägre, utan att det vållar mig något som helst obehag.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem