Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Tips för er med en smittad dator

Tips för er med en smittad dator

Hej sett en hel del frågor om hur dom ska reparera en eventuell smittad eller krashad dator. Jag är kanske inte världbäst på datorer men ansåg att en sådan här guide behövdes.

Det finns flera sätt att reparera en dator. (Detta gäller endast då problemet är i mjukvaran, dvs program mm. och inte i hårdvaran, då kan man bara köpa nytt)

Det bästa är självklart att köra med en recover skiva eller med systemåterställning. I värsta fall får man helt enkelt ominstalera datorn, vilket inte brukar vara så kul.

Men det finns även andra sätt som ett flertal olika antivirus program, som Avast!, AVG eller McAfee. (AVG är gratis)

Norton Anti-Virus kan man helt enkelt avinstalera på en gång, windows defender är nästan bättre. (Min åsikt).

Jag kör Avast! och McAfee (två datorer). Men du borde även ha ett gratis anti-spyware program som Ad-Aware eller liknande, du kan ju självklart även ha köpta program. Men bland dom bästa hamnar Ad-Aware (min åsikt).

Okej åter till ämnet, har datorn smittats så att du inte kan se ikonerna när du startar datorn beror det oftast på ett fel i processen "explorer.exe", den kan du starta manuellt i Aktivitetshanteraren. Men om inte det fungerar kan du starta datorn i felsäkert läge vilket du gör när du startar datorn genom att välja det bland startalternativen. Om det inte går att se ikonerna även efter du manuellt startat "explorer.exe" brukar det oftast bero på ett virus.

För att söka igenom datorn efter virus utan att starta Windows kan du boota datorn från från en boot skiva som "Hirens Boot CD", den innehåller ett flertal portabla anti-virus program, den har även ett flertal andra som program som kan återställa förlorad data från en hårddisk.

Efter att du virussökt datorn eller startat den i felsäkert läge bör du göra en systemåterställning till en punkt före det att datorn smittades eller krashade.

Det finns även ett till sätt du endast borde göra om du förstår dig på datorer och om du bara MÅSTE ha eventuell data som kan försvinna vid en ominstallation. Och det är att boota datorn från ett portabelt operativsystem som "Linux-on-a-stick". Men detta borde du göra om du har erfarenheter med datorer och återställningar.

Hoppas att ni vet lite mer nu åtminstånde, jag vet att jag har missat en hel del och att det mesta kan vara ganska oförståeligt för nybörjare, dom jag känner brukar säga att jag är ganska dålig på att förklara ;P.

Men jag hoppas ni blev lite vettigare, kommentera gärna om ni har synpunkter eller tyckte att det var bra eller dåligt att göra denna guide.

MVH Lucke

Antal svar på detta inlägg: 2
Okej namnet kanske inte passar, utan borde vara mer som "Tips för er med en smittad dator". Glömde ändra namnet efter att ha skrivit tipsen och kan inte ändra det nu. Men aja det får duga.

MVH Lucke

jag ändrade rubriken åt dig Lucke
vh Göcke
Tackar ;P

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem