Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Kronofogden

Kronofogden

Jag har massa gamla skulder hos bl a kronofogden, och nu efter att ha haft sjukersättning ca7-8 år ska dom börja dra pengar av den, jag har endast bas sjukersättning, och dom ska dra nästan hälften av vad jag har kvar efter hyran och räkningarna, min sjukdom är socialfobi med panikångerst och käkar regelbundet dyra mediciner mot det.
Jag är i stort behov av bil för att inte låsa in mig i min lilla etta igen.
Efter fogden har dragit det dom ska så kommer jag varken ha råd att lösa ut mina mediciner eller behålla bilen, alltså vill dom att jag ska låsa in mig från omvärlden eller det bästa och billigaste för staten ta livet av mig, det känns bara som man är en stor belastning för samhället.
Någon som har förslag eller lösning?
Mvh trött på allt
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Detta lät ju inte så kul precis.
du har rätt till ett existensminimum, vad detta är vet jag inte exakt troligen från fall till fall. Skriv ett brev till dom och berätta för dom att du har utgifter för dina mediciner etc.
Jag har ringt till dom och sagt det, deras svar var att det ingår i deras normalbelopp som är 4374kr netto/mån.
Nog måste du väl kunna få mer hjälp, bostadsbidrag t.ex är du väl berättigad till, eller är de 4374 kr du nämner exkl. bostadsbidrag.

Mediciner har ett tak på 1800 kr om året, läkarbesök ett tak på 900 kr, men finns det ingen möjlighet att få hjälp med kostnaderna upp till dessa belopp, då är det verkligen inte mycket med vår omtalade sociala välfärd.

Hur mycket är en basersättning i månaden efter skatt?
Annons
Efter att hyran är betald så ska jag ha 4374 kr och av dem ska mediciner och läkarbesök betalas + alla andra räkningar.
aklbin1967

Det finns ju skuldsanering att tillgå. Om du kan få dom att nöja sig 500:/mån som en fast avgift. så blir ditt läge kanske bättre.

Du är ju bara 41år. Om fem år är du fri från skulder med denna metod.

Om skulderna är skatt och avgifter till stat och kommun så låter dom väldigt gamla. Då måste dom avskrivas.
Det låter som en jobbig situation albin1967.

Hoppas att du tänker på lite annat när du skriver och läser här på is.
Du ska se att rätt vad det är så har det vänt uppåt för dig igen, du får hålla ut till dess.

Ha det så bra som det går så länge.

Patrik
Det här är en jobbig situation,hoppas att det löser sig snarast möjligt.

Skuldsanering är kanske det bästa!

Har det så bra du nu kan så länge.
Vad jag vet så kan man inte få skuldsanering om man inte är skyldig en hel dös me pengar. Tyvärr så handlar det nog om ett par hundra tusen.
Sånt e livet för dom som kommit på kant me ekonomin.
Att hamnar i en skuldfälla,är inte så lustigt. Vi är ju mottagliga av all denna aggressiva reklam som kommer till oss.

Jag kan bara gå till mig själv. Jag får nästan ståpäls av att gå i elektronik affärer. Jag får en "Kick" av detta.

Och jag får verkligen anstränga mig för att gå ut utan att köpa något.

Har köpt nästan en mobil per år. trots att den gamle funkade. Men man vill ha det senaste.

På tur stå en dator. Undra hur länge jag kan hålla mig?
Jag är förtidspensionär, och så mycket har inte jag kvar efter att ha betalt hyran och bredbandsuppkopplingen.
3.400 blev det sist, och då skulle en massa andra räkningar betalas.

Hmmm..... jag har inga skulder, men ändå intressant att man som förtidspensionär har mindre att leva på än existensminimum.....

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem