Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Mera Excel

Mera Excel

Har gått bet igen Jag har en radda kolumner som skall summeras i en kolumn längst till höger på samma rad, som ett medelvärde:=MEDEL(D4:O4) MEN! Det som står i kolumnerna E4, G4, I4 och K4 ska hoppas över och inte tas med i MEDELberäkningen. Hur skriver man??
Antal svar på detta inlägg: 8
Cellerna E4,G4,I4 och K4 innehåller INTE %, vilket de andra gör. Tänkte om man kunde ställa ett villkor att celler utan % hoppas över...?
Skriver jag =MEDEL(D4;F4;H4;J4;L4;M4;N4;O4;) har alltså tagit med de celler som det gäller, och det står 30% i alla cellerna, så blir medlet 27% ??
Men det har närmat sig iallafall
Funkar inte! Ändrar jag till 40% i alla celler, så blir nu medlet 30%
Ändrar jag till 50% i alla cellerna, så blir resultatet 26%!! Nu fattar jag inget!!
Annons
Hade gjort fel, men 38% blir det med 50% i alla cellerna som ska beräknas...
Hej Iggesörping !

Jag provade att skriva precis som du nämner och jag får medelvärde 30%

Jag ser bara en skillnad och det är --> ; som du har efter O4 som inte ska vara där.
=MEDEL(D4;F4;H4;J4;L4;M4;N4;O4;)
=MEDEL(D4;F4;H4;J4;L4;M4;N4;O4)

mvh
-wacko
Tack Wacko. Fick ett semkolon för mycket där.
Cellerna som skall hoppas över genererar en procentsats i cellen till höger om den. T.ex. om jag skiver en 3:a i cell I4, så blir det 75% i cell J4. Det är för att få en prcentsats på 5 st övningsuppgifter. I cellerna M,N och O så skrievr jag in den procent som det blir på skrivningarna. I cell P räknas medlet ut. Men när jag räkanr ut medlet i cellerna D4-O4, så kan jag ju inte ha siffran 4 i cell I4, utan den måste ju hoppas över, (och även E, G och K) Sedan märker jag att det uträknade resultatet i procent, i cellerna D,F,H,J och L inte räknas med i medlet i cell P. Det är enbart medlet från cellerna M,N och O som räknas fram där..
Kanske är olösligt då........
Det var det faktiskt inte Felet var att det som skulle presenteras i t.ex. J4 skrevs ut med "hartassar" alltså "75%". Jag ändrade detta till talvärdet 0,75 (utan hartassar) och formaterade cellen till procent! Då fungerade det. =MEDEL(D4;F4;H4;J4;L4;M4;N4;O4)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem