Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem med extern hårddisk_2

Problem med extern hårddisk_2

Har fortfarande problem med att hitta min externa hårddisk. (se rubrik: Problem med extern hårddisk).
Göcke!
Min externa hårddisk fanns inte där
Antal svar på detta inlägg: 2
om jag drar mig till minnes så kör du Vista på maskinen.

stäng av datorn , starta om utan att ha hårddisken ansluten till datorn
när datorn är startade , sätt i USB anslutningen i ett USButag som dom du inte använt , hittar datorn inte en ny enhet då, reklamera din externa disk

och se till att ditt mailkonto fungerar.
God fortsättning Brinken!
Har själv en Lacie Ethernet Mini som du kan använda via USB eller i nätverk.
Du skall inte ha någon TP kabel ansluten när du installerar disken första gången. Om du bara använder anslutningskablen med USB så skall en börja ticka att den hittat en ny enhet. Något har gått fel där.
Gör så här: Denhär datorn/Egenskaper/Enhetshanteraren/
Sök upp USB styrenheter och avinstallera alla.
Starta om!!
Nu ansluter du USB kabeln till din Laciedisk och den kommer att hitta. Då har du alltså kontroll över disken via USB.
Sätt i TP kabel Om du har Router så kan du kolla vad den tilldelats för IP nummer 192.168.1.xx. via DHCP tabellen.
Om du skall nå disken/serven via FTP skriver du om du har FTP klient tex Total Commander. Du kan alt skriva i browsern ftp://192.168.1.xx. Namnet på din disk BrinkensFTP
Värddator: 192.168.1.xx /användarnamn/Password och då kommer du in på den den vägen. Vil du sedan ha den som server utanför ditt nätverk skiver du värddator = ditt IPnr:21 i stället.
Min disk har funkat toppen under flera år och man har stor nytta av att kunna köra den som server. Lycka till!! från tomten

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem