Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Obegripligt filnamn

Obegripligt filnamn

Vad är detta?
BOOTSECT.BAK den ligger direkt under min hårdisk=C. spelar ingen roll om jag inte visar dolda filer den finns där ändå.
Antal svar på detta inlägg: 10
Du har vista va? Då kanske du har google också.
Pellet:
Google??
Pellet.
Okay. Jag kollade lite på Google efter detta å vad jag kunde hitta så hade det med nån över eller ominstallaton av vista över XP. Jag har en ren installation av Vista. Har en köpedator. Om du kan så hjälp mig.
Annons
.BAK står för backupfil.
mer info på http://filext.com/file-extension/bak
Precis som anakoret skriver, det är en backupfil.
Om du öppnar en html-fil i en editor och ändrar den så skapar den en BAK-fil på originalet eller mest troligt i detta fall då det gäller BOOTSECT som är en backup på partitionen entidigare fil som skrivits över vid en ominstallation.
Du kan deleta den om du vill, den har inget värde om du startat om datorn och den fungerar.
netspell.
Men varför detta tjafsande om XP i dom länkarna som jag hittade på nätet?
jag har själv stött på den filendelsen flera gånger och den har skapats av en rad olika program, så det är inget du behöver oroa dig för
Kan jag tyvärr inte svara på men det verkar som om det installerats över en tidigare installation eller att du har fler än en hårddisk.
BAK-filer skapas också av vissa virusprogram när dom rensar en fil från virus, men det verkar underligt om en bootsektor-fil skulle få virus, men men jag kan inte så mycket om virus.

Testa söka på *.bak i utforskaren så ska du se att du hittar flertalet bak-filer i datorn.
.BAK är den gängse formen att döpa en fil till om man vill skriva om orginalfilen. blir det flera med samma namn, så använder man .BAKold eller .BAK1 osv
Jag sätter en slant på att filen skapades den dagen Jigsaw instalerade om sitt system och fick fråga om att starta om datorn, för att installationen skulle fullföljas. Hade installationen misslyckats så hade den filen använts för att backa tillbaka installations läget.

Men den kan ju ha skapat av andra program med, som behöver göra ändringar i den filen
Tack alla ni som svarat. Jag sparar filen så blir datorn glad å jag får mindre problem

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem