Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Vad är olaglig ?

Vad är olaglig ?

Hej gott nytt år på er
Vad är det som gäller angående fildelningssystem år 2005 ? så att man inte gör olagliga laddningar .Var finns info ?
Vet ni?
Ha det gott
Antal svar på detta inlägg: 10
Den nya lagen som ska träda i kraft börjar gälla tidigast 1:a juli 2005 och skillnaden mot tidigare är att det även blir olagligt att ladda hem film och musik och att kopiering för enskilt bruk blir utbytt mot kopiering för privat bruk. Så du har fram till i sommar på dig att fortsätta kopiera..
Och just ja ser att du skriver om fildelningssytem, sånt har aldrig och kommer aldrig bli olagligt. För ett program i sig gör inget olagligt.
"Och just ja ser att du skriver om fildelningssytem, sånt har aldrig och kommer aldrig bli olagligt. För ett program i sig gör inget olagligt."
jag är lite trög,kan du utveckla det lite mera är du snäll ,jag tro att det är flera som undrar ...
Tack Maria
Annons
Man får vara försiktig. Piratkopiering är inte tillåtet.
Fildelningsprogrammet är inte förbjudet. Själv tycker jag det är bra att man kan "provlyssna". Då slipper man köpa sånt man inta vill ha.
Den film eller skiva jag tycker är bra, köper jag ju ändå.
Hejsan!
Känner precis som Maria mig osäker på vad som gäller på nedladdningsfronten efter mitten av 2005. Vet knappt vad som gäller just nu. Är det olagligt enligt svensk lag att ladda ner musik från nätet enligt gällande lag? Jag tror nog att osäkerheten är stor hos många vad som gäller även här och nu.
Finns det ingen bra sidan att kunna gå in på?

Håkan
Här är en sida som är lätt att förstå och även med lite exempel.
http://www.piratbyran.org/index.php?view=articles&cat=6
det är inte olagligt att ladda ned varken musik eller film för tillfället... hur mycket varningar och stämningar man än åker på.

Det är därimot olagligt att sprida, alltså göra så andra kan ladda hem från dig eller på annat sätt göra det tillgängligt för andra.

När det gäller P2P program alltså fildelningsprogram så är dessa ej olagliga och kommer aldrig att bli. programmet i sig är inte olagligt, men du kan använda det på ett sätt som är olagligt.
Hej
Tack för förklaring och om jag fattar rätt kommer P2P och fildelningssystem att dö av sig själv?
Med vänlig hälsning
Maria
Det kommer nog aldrig att hända Maria, lika lite som att ingen sätter sig bakom ratten och kör onykter för att det är olagligt, lika lite som butikerna ej lider av snatterier för att det är olagligt osv... P2P kommer existera även efter att det blir olagligt, skillnanden kommer bli att nätverken blir mer svårt åtkomna och privata.

Hejsan!
Det här med kopiering gav upphov till lite tankar, funderingar och läsande. Har varit inne och läst på Piratbyråns hemsida. Vad jag förstår så är det användarnas syn på vad det är som gäller. Har även varit inne på företagens motsvarighet Svenska Antipiratbyrån (www.antipiratbyran.com) för att få deras syn på piratkopiering. Känner att bådas syn behövs för att själv kunna förstå vad som gäller.

Vad jag förstår så handlar nedladdning om tolkningar. Har hittat ett exempel på Antipiratbyråns syn. Jag citerar:
”Antipiratbyråns uppfattning är att man bara får framställa en kopia om förlagan är ett originalexemplar. De spelfilmer som finns på Internet är kopior som olovligen har tillgängliggjorts till allmänheten. Dessa filmer är med andra ord piratkopior. Det är därför olovligt att kopiera/ladda ned sådana filmer från Internet.”

Det är alltså inte tillåtet.


Vad säger då Piratbyrån. Jag citerar:

”Är det tillåtet att ladda ner en film från Internet, bränna den på CD eller DVD och använda för enskilt bruk?
Svar: Ja, det handlar även här om framställning av privatkopior.”

De vidareutvecklar sitt svar. Jag citerar:

”Är svaret på frågan ovan detsamma oavsett om det rör sig om en laglig kopia som t.ex. ett filmbolag lagt ut på sin sajt eller om man kan befara att det är en olagligt kopierad film?
Svar: Det har diskuterats huruvida privatkopieringsrätten gäller då "originalet" är en illegalt framställd/tillgängliggjord kopia, men det finns ännu inte något rättsfall som avgjort frågan. Fram till dess att det uttalas något bestämt om det här i lagtext eller av domstol får man nog säga att det är ok att framställa privatkopior oberoende av originalets status (illegalt eller legalt original).”

Deras svar är att det är tillåtet eftersom det inte är prövat i domstolen. Som jag ser det handlar det om tolkningar vilket innebär att var och en måste ha sin egen tolkning. Det går tydligen inte att ge ett entydligt svar Ja/Nej om det är lagligt. Känns inte bra. Skapar förvirring

Funderingar
Om jag köper en skiva och kopierar den får jag en kopia (utgår från att skivan inte är kopieringsskyddad). Om jag kopierar kopian får jag en piratkopia. Stämmer detta? Är det piratkopian som är olaglig? Så länge jag kopierar från originalet är det ok. Eller…?

Vad händer om jag köper en skiva som har kopieringsskydd. Den går inte att bränna men jag spelar in den med min en minidisc? Är det olagligt? Eller spelar in skivan på ett kassettband?

Det är inte lätt det här…

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem