Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Elpriset

Elpriset

Är det inte dags vi tar strid mot för höga elpriser--- först själva elen sen nät avgifter å moms --- vi skall spara el men då höjer dom priset i stället dags ---bygga ut kärnkraften ?
Antal svar på detta inlägg: 8
Elpris, bensinpris och väder är nog det mest omdiskuterade som det inte går att göra nåt åt, vad det verkar.

Elpriset måste höjas för att det är för lite vatten sägs det ibland och elpriset måste höjas för att det är för mycket vatten sägs det annars!

Det går att tillverka el själv men då krävs det en cykel och massvis med dynamos.
Samt en fru som är intresserad av att få en smärt kropp och motion för bra pris.

Varför inte göra en anordning på alla gym så att alla vikter som lyfts ger elektricitet? "Oj vad dåligt det blev att lysa, vi lägger på en vikt till."

Det spelar nog ingen roll om det är lite vatten eller mycket vatten i dessa reservoarer - priset höjs likväl. Men aktieägarna ska ju ha sin del av kakan så att inte dom blir puttimutt. Och naturligtvis ska sen vd:n ha en fet bonus också för annars gör han inte ett bra jobb. Tro f-n att elpriset måste vara högt!
Och har man fått en El-räkning som man tror är alldeles för hög (det är dom allihop) så ringer man kundtjänst och knappar sig fram en lång stund. När ens ärende är framfört så meddelas det "här görs det inte fel, våra nya mätare är SÅ exakta och du har fått räkning på den elen du har förbrukat!" Vad bra att det finns någon som aldrig gör fel! Såna trodde jag inte fanns, men så fel det var.....
Annons
Har man valt att avreglera elmarknaden så får man också ta konsekvenserna av det. Nu har ju faktiskt elpriserna rasat rätt kraftigt sedan i höstas, tack vare finanskrisen.
Många stirrar sig blinda på elpriset och jublar om man lyckas byta till en leverantör som är ett par öre billigare...men den stora vinsten gör man fortfarande på att se över sin egen förbrukning.

Alla dessa apparater som vi har stående i stand-by läge drar mer än ni tror. Jag köpte en elmätare för vägguttag häromdagen och ska nu kolla lite här hemma. Har börjat med datorn och det är rätt intressant att se att även den drar el trots att den är avstängd.
Nästa steg blir LCD-tvn som jag förstått är en strömtjuv även den.
(Idioter till tillverkare - finns knappt en LCD-tv idag som har en riktig strömbrytare - "köp ett grenuttag med brytare" sa säljaren...)

Hörde nyligen även talas om någon som hade en spotlight av typen LED som påslagen förbrukade 30W. Avstängd drog den 20W!!! Fenomenalt!
Jag köpte också en sån elmätare och datorn med tillbehör drog ungefär som två 60w glödlampor, men avstängd 35-40w! Bli en hel del på ett år. Den gamla tjockTVn drog 115w och avstängd 17w. Hade ett hembyggt torkskåp med en liten värmefläkt, den drog 1900w och en omgång tvätt som skulle torkas kostade ca 20 kr! Det skåpet har åkt ut, bättre tvätten får hänga utan extra torkning.Ett dygn i källaren så är det klart. Gratis!
Köpte också en "energisparare", som gör TV-n strömlös när den går ner i standby-läge. Ska nog gå att tjäna in snart. En brandrisk försvinner ju också.
Blue id! En led lampa på 30w låter mycket, Värre ändå låter det när den drar ström i avslaget läge. Stämmer det verkligen?

Vi har en skarvdosa från rusta eller öob med en strömbrytare på som vi slår av tv och dator med när vi stänger av.
Då minskar risken för att tv,n ska börja brinna mitt i natten har jag fått för mig.
patrikke: Ja jag vet att det låter mycket och jag reagerade också när jag hörde det. Har försökt tänka efter i vilket sammanhang jag hörde det, men minnet sviker. Det låter ju onekligen väldigt mysko.

Till TV/stereobänken har jag också en skarvdosa med brytare som jag stänger av med, men håll med om att det är utomordentligt dåligt i dessa tider med fokus på klimatfrågor och energisparande, att man inte tillverkar TV-apparater med ordinär strömbrytare?!
Nja - dom flesta, dock inte alla, platt-tv har faktiskt en strömbrytare om än placerad på baksidan men tv'n är ju inte så tjock...... Min Hitachi drar 0,8w i standby och det får väl anses helt ok. Däremot har jag en Dilog boxer-box som drar närmare 20w för att visa klockan i standby, ska man kunna spela in på den kan den ju inte vara avstängd. (50w i drift). Dom anger helt andra värden i sin spec. TV'n är på tiondelen exakt enl spec.
Vilket bekräftar att det är klokt att kolla själv!
Lycka till med mätandet och jakten på el-tjuvar!
Vanelli

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem