Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Hur mycket skall en VD tjäna

Hur mycket skall en VD tjäna

Jag kollade Lars G Josefsson. VD för Vattenfall. Han är tydligen en av Sveriges
50 mäktigaste herrar.

Hittade detta om honom:

." Lars G Josefsson, 58 Mr Clean och Mr Dirty. Miljöhjälte för några och miljöbov för andra. Han har på kort tid gjort Vattenfall till ett av de största energibolagen i Europa och samtidigt tagit täten i jakten på koldioxidläckor"

Hur mycket skall en sån "gubbe" ha i lön och bonus tycker ni??

Jag tycker att han är värd 5 milj/år. Minst! Kom ihåg att hälften går i skatt.

Han har bara 208.000:-/månaden i detta läge. Stackarn.

I dagsläget tippar jag att han har 1 milj/mån efter skatt.

Undrar om har fri elektricitet i bostaden???
Antal svar på detta inlägg: 5
En vd ska tjäna vad han tycker att han är värd.
Tycker han för mycket ska han avgå med omedelbar verkan utan bonusar och fallskärmar, tvärtom.
Han ska betala fallskärm och bonus till företaget.

Den svenska avundsjukan igen. Vad spelar det för roll vad den å den tjänar. vi bara pratar, vi går aldrig till aktion å gör nåt ändå. Sen om vi gjorde nåt så kommer lilla polisen å säger fy dig å göra på detta vis å sen fortsätter pamparna å bli ännu pampigare.
Mvh fattigast i Östra Göinge
En VD kan tjäna hur mkt som helst, om företaget vill ha honom och de accepterar hans lönekrav.

Samma sak gäller även andra positioner i samhällslivet.

Är man kvalificerad, och är född ledare oavsett om det gäller VD, Inköpschef, Säljchef, eller chefsjobb så får man efter förhandling i realiteten strax under begärt arvode, eller kanske t.om mer om man är smart och inväntar arbetsgivarens bud.

Sånt är livet!!

Vet av egen erfarenhet, att ibland har man varit ivrig att få en bra rekrytering
och min lönenivå varit låg, då kan arbetsgivaren dra "öronen åt sig" och tvivla på kapaciteten.

Ställer man däremot högre krav, inte för höga men kanske 2-6tusen mer/månad kan det gå igenom.


Lycka Till

och detta gäller alla som har gåvan att förhandla utan att visa desperat behov av inkomst.

Gäller att ha lite kapital i ryggen för att våga vara tuff.


Eder

Alberto
Annons
Nja du Leiake ny undrar jag om du räknat rätt. Om man googlar lite på mannen så hittar man andra uppgifter.
År 2006 ledde han löneligan för statens VD'ar på 7,91 Mkr och redan
2002 hade den stackarn skrapat ihop endast 52,5 Mkr i pension som han kan
börja plocka ut vid 60 års ålder.

Visst ska man ha en juste lön när man arbetar och sliter, men det borde ju
vara någon måtta på eländet. Fast dom som löneförhandlar kanske är fartblinda - kliar man inte varandra lite på ryggen oxå!

Själv har jag fått ökad bruttopension med 400 kronor i månaden och det får man vara tacksam för. Fonder å annat elände har ju gått åt skogen som för så
många andra så det är inget att gnälla över.

Trots min "bistra lott" (fniss) så svälter jag inte och jag sover gott om natten.
Det är dessutom en otroligt skön känsla att inte vara girig, den sjukan verkar smittsam och tenderar att sprida sig i samhället. Mest tycks den drabba många höjdare och ofta statens tjänare. Joakim von Anka syndromet brukar jag kalla
detta, därför att dom älskar att bada i sina guldpengar.

Troligen är det väl så att man som pensionär inte förbrukar ett kapital som ser
ut som ovan. På den grundlönen har man väl även haft möjligheter att stoppa lite i spargrisen och sen kommer pensionen som grädde på moset.

När man trillar av pinn så skvätter arvet över glada släktingar, men så var nog inte grundtanken med pension från från allra första början.

Grattis till dina 4800 kr per år.
Dina barn får väl arvet inte släktingarna?
Men du har ju många år kvar här i jordelivet så varför inte fixa så det finns pengar till begravningen och leva upp resten. Har inte inte ungarna så de överlever fast med det nya pensionssystemet så vete fan.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem