Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Ett annat litet tips

Ett annat litet tips



När det nu handlar om små tips så kommer det nu ett om hur man kan förbättra ( ändra ) utseendet på skärmen.

Jag har flyttat " Startmenyn + Aktivitetsfältet " som från start ligger längst ner på skärmen. . Och placerat det på högra sidan av skärmen.

Där kan man sedan justera bredden på fältet till vad man tycker blir bra.
Sedan högerklickar man någonstans på fältet och väljer " Verktygsfält ".
Och sedan bockar man för " Snabbstart " ( Quick Launch. på engelska ).

Om man nu högerklickar på en tom yta på Snabbstartsfältet kan man under
" Visa " välja att visa små ikoner. . Jag har inte bockat för " Visa text ". . För jag tycker att det blir enklare med att visa bara ikonerna.

Nu kan man högerklicka på en tom yta på Aktivitetsfältet på höger sida av skärmen och välja Egenskaper. . Där kan man nu kryssa för " Dölj Aktivitetsfärtet automatiskt " och " Visa Snabbstartsfältet ". . Under fliken " Start-menyn " har jag valt att använda " Klassisk Start-meny ".

Sedan för att slippa en röra med en massa ikoner på skrivbordet så högerklickar man igen någonstans på " Startmemyn " och väljer " Verktygsfält ".
Och sedan bockar man för " Skrivbord ". . Då kommer det upp ett verktygsfält med alla ikoner som finns på skrivbordet. . Om man nu ställer markören på listen som finns längst uppe på det här verktygsfältet och högerklickar och håller nere tangenten kan man flytta markören till översidan på skärmen och släppa upp högertangenten.

Nu finns det ett nytt verktygsfält som heter " Skrivbord " längst uppe på skärmen med alla ikoner som finns på skrivbordet.
Här väljer jag nu att: Visa stora ikoner, Visa text och Visa rubrik.
Sedan högerklickar jag på skärmen och väljer " Ordna ikoner efter ". . Och där tar jag bort bocken vid " Visa skrivbordsikoner ". . Nu är det helt rent på skrivbordet och alla ikonerna finns på verktygsfältet " Skrivbord " längst uppe på skärmen.

Om man nu högerklickar på en tom yta på verktygsfältet kan man kryssa för
" Dölj automatiskt " och " Alltid överst " . Då göms verktygsfältet och det kommer bara fram när/om man flyttar markören till kanten längst uppe på skärmen. . Och även om det finns ett fönster som ligger ända upp mot överkanten på skärmen så kommer verktygsfältet " Skrivbord " upp överst när man flyttar mus-markören till skärmens överkant.

För att slippa ha alltför många ikoner i verktygsfältet " Skrivbord " kan man skapa ytterligare ett verktygsfält genom att högerklicka på en tom yta på
" Startmenyn " och välja " Verktygsfält " och kryssa för " Nytt verktygsfält ".
På samma sätt som tidigare när man flyttade verktygsfältet " Skrivbord " till längst uppe på skärmen flyttar man nu det här nya verktygsfältet ( som man kan kalla " Redig datorn " ) till längst nere på skärmen.

Även här kan man nu välja : Visa stora ikoner, Visa text och Visa rubrik.
Och sedan " Dölj automatiskt " och " Alltid överst " .

Om man nu tillfälligt avmarkerar " Dölj automatiskt " på både verktygsfältet " Skrivbord " och " Redig datorn " kan man flytta en hel del av ikonerna från " Skrivbord " till " Redig datorn ". . Man kan även placera dit andra ikoner t.ex.
" Datorhantering " , " Kontrollpanelen " , " Lägg till ta bort program " , "cmd " (= kör ) med mera om man så önskar.

Sedan när man nu har flyttat och skapat nya ikoner bör man kryssa för " Dölj automatiskt " och " Alltid överst " i båda verktygsfälten.

Att flytta " Start-menyn + Aktivitetsfältet " till högra sidan på skärmen fungerar både under Win XP och Win Vista. . Men, men att skapa verktygsfältet " Skrivbord " längst upp och " Redig datorn " längst ner på skärmen fungenade bara under Win XP. . Detta var ett av skälen varför jag avinstallerade Vista på min nyinköpta stationära dator och installerade Win XP istället. .

För övrigt gick det inte att installera min bara två år gamla Hp Deskjet 5740-skrivare under Vista. . Jag ringde HP och frågade men de sa att det inte fanns någon driver för Vista. . Så jag hade i så fall varit tvungen att köpa en ny skrivare. . Vilket ju är rena löjan när den fungerar helt ok under Win Xp.
Jag börjar undra om tillverkare av olika komponenter gör så här bara för att få folk att köpa ytterligare och nyare produkter. . Om det är så så är det helt åt helv...e.
Antal svar på detta inlägg: 1
ett bra tips axe , och väl skrivet.

angående bakåt kompatibilitet eller support framåt i tiden ,
så är det helt så
att de har en bäst suportföre datum på all hårdvara,
sen lägger de ned intresset,
och där är skrivarna och scanrarna i särklass de som åldras snabbast.

jag har en NEC silentwriter , svart/vit laser, som det bara finns w98 drivrutiner till, den skrivaren är snart 20år och går fortfarande klanderfritt. så den får rulla på med en w98 maskin som står och servar den, En bättre nätskrivare får jag leta efter. Alla rörliga delar byts i princip ut vid tonerbyte.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem