Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Telia bredband anslutningsproblem

Telia bredband anslutningsproblem

Jag har Telia smart med Telias digital-TV och ADSL bredband dvs Telias bredband via telefonjack med ett modem + router för trådlöst nätverk som ofta tappar internetkontakten.
Jag har bytat modem + router, splitter till telefonjacket och originalsladd mellan modem och telefonjack. Telia har gjort ledningsmätning och allt är OK.
Jag har tagit bort Telias antivirus och brandvägg, som tidigare ställde till stora problem och har nu NOD32-antivirusprogram som är mycket bra.
Det kan tillfälligt hjälpa att koppla från elström till modem och starta om datorn. men senare tappar modemet kontakten igen - ibland så ofta som 60 gånger på ett dygn! Om Telias reparatör kommer kan det kosta 1.000 kr/timme om felet inte finns i deras utrustning. Tips om åtgärd önskas.
Antal svar på detta inlägg: 4
om du skall felsöka så ta bort routern och kör en dator bara till adsl-modemet

alternativt om du kör trådlöst, byt kanal och kolla loggar i routern om den svämmar över, samt om det är möjligt , sätt rotern på automatisk anslutning
om det finns inbyggt i den.

kolla även dns anslutningarna om de är i rätt ordning eller val.

telia skall backa upp dig till adsl-modemet
och eftersom du bytt det. så kan du felsöka övrig utrustning
Router finns inbyggd i Thomsons vita modem från Telia. Jag vet inte om det går att koppla bort routern och köra datorn med enbart ADSL-modemet. Jag vet inte heller hur man kollar loggar i routern för att se om den svämmar över.
Jag får ta kontakt med Telias tekniska bredbandsupport.
eftersom det är en combo variant och du har så många bortkopplingar per dag , kan det vara det trådlösa nätverket som strular, går det att stänga av och du kör en tid med kabel till adsl-routern. den uppgiften borde de kunna ge dig på supporten

eftersom du hade så många häng , så borde det gå att begränsa problemet, lättare
Annons


Erling ! . Jag har också den senaste veckan kopplat in Telias bredband via 1:ta telefonjacket med modem ( Telia kallar det telefonadapter ) och en Thomson trådlös router. ( Telia kallar det Gateway ).

Min fasta dator har jag anslutit med en nätverkskabel och där fungerar internet-anslutningen helt ok.

Men den trådlösa anslutningen till min bärbara datorn fungerade inte. . Då ringde jag till Telia bredbandsupport och efter diverse tester mm. så visade det sig att Telia hade programerat routern med WAP PSK och det visade sig att min bärbara dator hade ett trådlöst nätverkskort som bara klarade WEP, så Telia programerade om till WEP ( det tog ett dygn ) och därefter så fungerade den trådlösa internetanslutningen även till min bärbara dator.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem