Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

uppgraderings problem

uppgraderings problem

Hej

Har uppgraderat min Dator med nytt moderkort,cpu,ram ja allt nytt utom HD som jag tog med från den andra dator,

Problemet är nu att det inte bootar upp riktigt utan får bara följande skärm som frågar om jag vill starta i felsäkert läge,men väljer jag det så startar den om igen.....moment 22.

Vad jag undrar är om man inte kan flytta en HD från en annan dator med OP och sätta in den i vilken som helst,eller måste man formatera om den i den nya.

BIOS hittar på hårddisken och man kan starta med disk och gå till c:/ och köra DIR där så nog hittar den nya datan på HD men den bootar bara inte upp.

Hoppas någon har svaret
Antal svar på detta inlägg: 8
Med andra ord du har köpt en ny dator och försöker köra ditt gamla Operativsystem på den.

Det är en väldigt dum idé som gjort för att bara få massa problem. En ny dator behöver alltid en ominstallation för att slippa alla problem. Din windows version du har på hårddisken är ju anpassad för din gamla dator med alla drivrutiner och liknande därför kommer den aldrig att fungera bra med de nya komponenterna även om du lyckas komma in i windows.
Rob

Det var väl det jag misstänkte och anade, och det borde jag kommit på själv att
det blir helt andra drivrutiner till den nya.

Ibland tänker man inte klart

Sorry att jag besvärade er med detta
> planeten: Citat: "Sorry att jag besvärade er med detta"

Nä, så ska du INTE tänka, basta! Det är bra för oss som inte är så haj på datorer att det ställs sådana frågor för då lär vi oss andra vad man bör tänka på, det är ju så mycket så det är inte lätt att ha 100% koll på allt med en gång så att säga =D

Ingen fråga är för liten eller för dum i datorvärlden - eller det borde gälla IRL med tycker jag

Fråga på du! Hoppas du får bra/rätt svar bara!

Mvh,

/Catz
Annons
Bra sagt Catz.

Jag älskar dumma frågor i forumet.
Då behöver jag inte ställa dom själv.

Skämt åsido, det finns inga dumma frågor.
Det är alltid någon som lär sig av det.Det som är självklart för många behöver ju inte vara det för andra.

Jag skulle datorisera en bekant i 50 års åldern, helt oerfaren med datorer är han.
JAg förklarade mycket pedagogiskt om hur han skulle klicka på ikoner och öppna internet explorer m.m.
Efter ett tag fick han sätta sig på vid datorn och prova själv.
Jag sa:
tryck på ikonen "internet Explorer"
Han tog då fingret upp mot skärmen och tryckte på ikonen direkt på skärmen .
Jag hade ju inte förklarat att det gjorde man med "musen".
Självklart för mig. men inte för honom.

Prova att kör felsäkert läge. Gå sedan in i enhetshanteraren och avinstallera så mycket enheter mm som du kan. Starta sedan om och förhoppningsvis så installeras då rätt drivrutiner. Brukar kunna funka, men jag lämnar ingen garanti på detta. Du har ju inget att förlora. Om datorn inte självmant hittar nya enheter så kör guiden "Lägg till ny maskinvara".
Hör av dig om det funkade eller ej.
PerAsk

Problemet var ju att den inte kunde komma in ens i felsäkert läge utan startade om direkt när man valde det alternativet.

Har nu löst problemet på annat vis för jag formaterade om HD.

Men jag tackar för allt intresse i denna fråga som nu är utagerad för min del.

mvh Planeten
Janne R jo det finns faktiskt en i sverige som jag inte sett ställa en enda vettig fråga någonsin när han frågar om datorrelaterade frågor (Inte när han frågar om andra saker heller). Men som tur är finns han inte på detta forum. Man får ju inte skriva ut namn så jag låter bli, men en sak är iaf säker han har givit mig och mina klasskompisar och lärare riktigt goa gapskratta åt honom. :)

Och ja jag tycker man ska fråga om man inte vet eller förstår eller kan.Annars lär man sig inget. Med ett undantag den västerås gubben , för han kommer endå aldrig lära sig. :)

hehe.. det finns tydlige undantag,

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem