Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Koppla TV med kort OCH digitalbox

Koppla TV med kort OCH digitalbox

Har idag i stugan en tjock-TV av enkel kvalitet + digatalbox inspelningsbar 80 GB. Fungerar men dålig kvalitet på bilden.
Jag ska köpa en LCD-TV med inbyggd kortplats. Då kan jag ju få in markbunda sändningarna utan den andra boxen.
MEN kan jag koppla in alltihopa så att jag kan spela in ett program på digitalboxen och samtidigt se på ett annat program på TVn?
Nu går ju TV-antenn till boxen och en scart till TVn.
Blir det samma koppling i så fall med nya TVn eller måste jag dra TV-kabel både till TVn och dessutom scart från boxen till nya TVn?
Rent logiskt tycker jag att kopplingen blir som tidigare och ställer in kanal på boxen som jag vill spela in. På TVn borde jag då kunna se en annan kanal genom 1an,2an etc (ej via AV1).
Något speciellt jag bör tänka på vid köp av TVn?
Mest prisvärt idag ser 32"s TV vara.
Ni ISare har ju stora kunskaper på området även om ni har olika åsikter om bästa TV etc men kom igen, Tack på förhand.
Kolla Ispelaren ("manslemmen" i folkmun) på
http://www.lycksele.se/templates/Page.aspx?id=2468
Den är otroligt potent i år. För några år sedan föll den på Kvinnodagen och det hade ju kvinnorna väldigt roligt åt. Men nu ser de att den kan återuppstå!
Antal svar på detta inlägg: 5
Du måste ha 2 kort om du ska kunna se/spela in 2 olika program om det inte är gratiskanalerna du är ute efter?
Antar att du använder dig av boxer?

På din externa box, har du en antenn utgång på den som du kan koppla till tv,n?
Iså fall kopplar du in scart från extern box till tv samt antenn från box till tv, annars får du köpa en t-koppling till antennen och koppla en del till box och en till tv.

Så funkar det i mitt huvud i alla fall.
Det är enklare att förklara om man får visa på plats.
Du kan nog spela in en kanal och titta på en annan med den befintliga 80Gb boxen skulle jag tro, det brukar vara dubbla tuners i boxar med hårdiskar och då räcker det med 1 kort, ska du använda Lcd tvns inbyggda box så måste du köpa en CA modul som kostar mellan 500-800kr. ( om du vill se nåt mer än gratiskanalerna iallafall om du har boxer)

Jag har en Sagem digitalbox med 40Gb:s hårddisk och den kan jag titta på en kanal och spela in en annan.

Sen kan jag rekommendera LG Lcd 42tum fullHd kanon bild och energisnål ( mellan 75w-80w vid lagom kvällsbelysning, är det jätteljust på dagen och solen lyser in genom fönstren så drar den 190-200w) den har så kallad "Intelligent Sensor". Jag köpte den för ca 4 månader sedan för 8000kr på rea, den var nedsatt från 11000kr.
Patrikke - jag ska bara spela in 1 program så det gör jag via boxen. Den har bara 1 tuner. Den har även utgång för TVantennkabel så då drar jag den till TVn liksom att en scartkabel ansluts. Behöver i så fall ingen T-koppling
Tack Patrikke.
Emans - Stugan är liten, 30 kvm. Skulle räcka med en 26" men jag tror jag nappar på en 32" och ett lämpligt väggfäste så den går att vrida åt sidan ibland.
Att TVn kan dra olika störm via en "Intelligent Sensor". hade jag ingen aning om. Smart. Man ska tydligen inte ha så ljust i rummet så behöver TVn mindre ström.
TACK
Annons
Det finns något som kallas Cardsplitter att köpa för ca 1500:-. Då räcker det med ett kort till flera tv apparater och det lär vara lagligt.
Det är en liten trådlös sändare. Man stoppar i en adapter i huvudmottagaren och så sänder den signaler som gör att du kan kolla och spela in andra kanaler på andra apparater. Det gäller dock att kolla så att de funkar ihop med de apparater som man har.
Sök på Google med ordet cardsplitter så hittar man flera köpställen och forum. De sista varianterna lär kunna sända signalerna på 400 m??????
http://www.tradera.com/Cardsplitter-CSPRO-64-for-DigitalTV-2-kort-auktion_913217
24

Detta kanske är något för dig?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem