Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Myt eller sanning

Myt eller sanning

Om vi nu använder uttrycket,"blixten slår ner" vill jag påstå följande.

Blixten slår aldrig ner 2ggr på exakt samma ställe,under samma pågånde åskväder.?!

Någon som tro på det?
Antal svar på detta inlägg: 10
Thomas2
Jag läste, att blixten aldrig slår ner över huvud taget. Den färdas faktiskt från marken och upp till molnen.
Läste en vetenskaplig artikel om att det visst skulle förhålla sig på detta viset. F-n trot?
Ozzy!

Du får halvt rätt för ditt vansinniga inlägg. Ha,ha!!

"Den initiala urladdningen från molnet kallas "stepped ladder". Den är negativt laddad, rör sig nedåt i diskreta steg och syns inte. När denna "stepped ladder" når ungefär 100 meter från marken rör sig en starkare positivt laddad motrörelse uppåt för att möta den. När dessa når kontakt uppstår en synlig blixt.

Den nedåtgående rörelsen är långsammare, vilket gör att observatören upplever att blixten kommer från molnet till marken. Dundret är en följd av den explosiva upphettningen och expansionen av luft som chockvågen ger"
Man har gjort studier i usa. Man lade en kopparplåt på marken. Sedan tog man en koppartråd och med hjälp av raketer sköt man upp den till dom pågående åskcellerna.

Man lyckades att få blixten att slå ner 3ggr på samma ställe.. Trodde man!!

Men det fans 3 hål i kopparplåten.

Alltså Blixten slår inte ner 2ggr på samma ställe!!


detta är ju ointressant i sammanhängte Man hade nog dött i alla fall.

Men då är det sant.,
Annons
leiake
Jag visste väl att det låg en viss sanning i mitt påstående. Hur vansinnig den än verkar vara. 1-1
Jämför med Snabbe ville" Han var snabbare än sin egen skugga. Ögat bedrar visheten.

Jag spikar som en blixt när jag snickrar:)

Slår aldrig 2 gånger på samma ställe.
Eftersom att blixten färdas i ljusets hastighet så kan ingen påstå att man ser att den slår ner i backen.. För vi hinner inte se det.. :P

Det är helt sant som Ozzy har hört, att blixten slår upp från marken och upp i himlen.. Elektronerna rör sig nämligen från minus till plus.. Och då marken är jordad (Det vill säga minusladdad), så börjar blixten på marken och slår upp mot himlen.. :P

Men sen så kan man inte säga att det tar en liten stund för blixten att nå himlen. För elektricitet fungerar inte riktigt på det sättet..

I samma ögonblick som blixten startar så har den redan nått himlen.. Elektroner fungerar så att dom puttar på varandra.. :P

Man kan se det som ett rör eller en slang som är fylld med kulor.. I samma ögonblick som du stoppar i en ny kula så puttas ju den kulan som är i slutet av röret ut.. :P
Då kan man säga att denna elektroniska samling av elektroner aldrig starta ifrån samma plats två ggr i följd??

Hur många blixtnerslag skulle behövas för detta?

För några år sedan bara ett par km i från där jag bor,slog blixten ner i samma hus två ggr med ett par minuters mellan rum. Men inte på samma ställe.

En av blixtarna gick in via el-ledning,den andra på motsatta gaveln på huset.

Detta är ganska ovanligt.
Thomas2: Sannorlikheten är väldigt liten att blixten skulle slå ner på exakt samma ställe..

Men sen så beror det ju på hur petig man ska vara?
Om blixten slår ner en centimeter brevid, ska man se det som samma ställe? Eller ska vi gå ner till atomnivå? :P
Thomas2
ställ frågan på: www.blixtar.se ,så kan jag garantera att du får ett bra mycket bättre svar
Använd Wikipedia som ju har en granskningsfunktion. Det mesta är alltså korrekta uppgifter [http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ska] .

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem