Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ominstallera windows

Ominstallera windows

Jag ska ominstallera Windows på min dator och förrförra gången gick allt jättebra, men när jag nu gjorde det, så lyckades jag bara installera flera Windows ovanpå varandra, alla mina gamla filer är kvar så jag missade något steg. När jag startar datorn, måste jag välja vilken Windows jag ska starta.

Någon som vet var det gick snett?
Jag misstänker att det var när jag fick välja var jag skulle installera Windows kanske? Jag minns att jag var lite tveksam där, men jag minns inte vad jag kunde välja mellan, men...

Det är XP och jag använder Recovery-skivan jag fick när jag köpte datorn.

Jag tänkte fixa det här i helgen så jag är tacksam för hjälp snarast

/A
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

http://support.microsoft.com/kb/316941/sv

Längst ner har du det som borde hjälpa dig, formatering och installation.

Eller här kanske, en annan guide med lite bilder

http://www.geekit.se/index.php?option=com_content&view=article&
;id=75:ominstallera-operativsystemet-och-formatera-harddisken&catid=65:oevri
gt&Itemid=53#Nyinstallation%20av%20XP
Du får vara nogrann och läsa innantill på skärmen, men du bör få upp två alternativ och då bör du välja att ta bort aktiv partion och sedan skapa en ny och formatera denna.
Jag glömde att svara på din fråga om var det gick snett men det gjorde du själv. Du har lagt en ny inst. på en ledig plats istället för att installera över befintligt XP alternativt formatera och installera om på nytt.
Annons
Men det var ju så jag gjorde, men någonstans gick det fel. Kanske på denna punkt:
Följ instruktionerna på skärmen för att välja och formatera en partition där Windows XP ska installeras.

Det är där jag misstänker. Kan jag ha valt så att jag bara lade de ovanpå varandra, eller kanske bredvid varandra, alltså så den gamla inte försvann, eller har jag missat att formatera?
Ja, men jag är rädd att jag komemr göra likadant den här gången. Jag har ju nämligen 4 st Windows att välja mellan, för jag avbröt en installation och sedan gjorde jag om det och då blev det fel. Jag testade igen och det blev samma grej, så jag gör ju om samma misstag om och om igen. fattar inte varför det gick så bra förra året, första gången jag någonsin gjort en ominstallation helt själv. Då gick det bra, men inte andra gången :)

Jag klipper och klistrar men får inte länken att fungera, den andra med bilder alltså.
Eller ok, jag tar tillbaka sista inlägget. Tog bort allt efter .se och gjorde en sökning så hittade jag det du menade. Jag ska skriva ut den imorgon så kanske den kan hjälpa mig i helgen...hoppas jag.
Om jag fattat det rätt så har du fler Windows XP i din dator och du måste välja en av dom när du startar upp.Om du vill göra en ren ominstallation så är det bara att sätta in din OSdisk och läsa vad som skrivs sedan tar datorn bort dom gamla filerna och ersätter dom med nya.Partionera behöver du inte göra.Om du vill behålla dina gamla filer och bara reparera din OS så går det också bra med installerings skivan. Du får ett alternativ som jag sa tidigare om en ren install eller att reparera, det väljer du.Om du nu vill ta bort något operativsystem i datorn går du in på kör och skriver msconfig trycker på BOOT.INI där trycker du fram startvägar och rensar bort dom överflödiga OS'n som finns.Alternativt kontrollpanelen ,system,start & återställning och välj det OS du vill ha och nollställ sekunderna som står där.Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

M.v.h Snodden
Ånej ånej ånej, nu har jag 5 st Windows XP installerade på datorn. Jag får aldrig en chans att välja vad jag ska göra, utan den väljer bara att installera ovanpå.

Jag har en recovery disk, som följde med när jag köpte datorn. Jag stoppar in den, bootar från en skivan och sedan börjar den jobba. Det enda val jag får göra är gällande partionering, om jag ska ha den på C eller var jag ska ha den.

OK, Snodden, jag kan göra som du säger och ta bort de andra, men jag vill helst formatera från scratch liksom, så den installerar XP på en tom dator.

Hoppas på snabb hjälp
Kan jag göra såhär:

Alla befintliga partitioner och opartitionerade utrymmen visas för varje fysisk hårddisk. Använd piltangenterna för att välja den partition eller det opartitionerade utrymme där du vill skapa en ny partition och tryck på D om du vill ta bort en befintlig partition eller på C om du vill skapa en ny partition i ett opartitionerat utrymme.
Om du trycker på D för att ta bort en befintlig partition måste du därefter trycka på L (eller på RETUR och sedan på L om det rör sig om systempartitionen) för att bekräfta att du verkligen vill ta bort partitionen. Upprepa den här processen för varje befintlig partition som du vill använda för den nya partitionen. När du har tagit bort alla partitionerna markerar du det opartitionerade utrymme som frigjorts och trycker på C för att skapa en ny partition.



Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem