Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Programmet Audacity

Programmet Audacity

Jag har i flera år använt det här programmet för att överföra melodier från mina kassettband. Eftersom jag gärna vill spara dem inför framtiden - kassettbandspelare kommer väl inte att finnas.
Samtidigt som jag förde över ljudet kunde jag lyssna på inspelningen. Det var bra för då kunde jag jobba med något annat och ändå ha koll.
Datorn med XP-programmet kraschade och jag köpte en ny. Vista.
Audacity har jag laddat ner och kan använda men medhörningen har försvunnit.
Är det någon som vet - går det överhuvudtaget att få tillbaka den funktionen?
Den var så bra.
Antal svar på detta inlägg: 6
Medhörningen ligger i ljudkortet, och det beror på om det stöder denna möjlighet i din nya dator.
Enligt vad jag läst, så har ex. Soundblaster fått lov att ändra drivrutinerna till sina ljudkort så att det inte ska gå att spela in medhörningen. Det har väl med kopieringsskydd att göra och infördes i samband med Vista. Har du tur så kan du hitta någon äldre drivrutin som fungerar
Hej, här kommer mitt förslag. Hej Margareta, på din Vista går du in på Start, alla program, tillbehör, ljudinspelaren. Obs du måste ha bandspelaren inkopplad med sladd. På framsidan av datorn finns tre stycken inkopplingar för 3.5 mm runda stift, då använder du det till vänster (blå) för att datorn ska hitta… då kommer det upp en ruta där du kan bestämma resultatet av det du vill uppnå. Man kanske får prova sej fram så ljudet blir som det ska, det finns risk att ljudet blir svagt eller att det slår över… Tänk på att efter varje avslutad låt måste du stoppa både inspelning och bandspelare och ev. skriva artist och eller namn på låten, i annat fall blir hela inspelningen från bandet en enda låt på datorn.
Jag själv har använt denna teknik och är fullständigt nöjd. Lycka till.
Annons
Hej igen Margareta, hör av dej och berätta hur det gick...
Hej Lasse 940.
Har provat ditt tips med ljudinspelaren på tillbehör - ljud gick att föra över men det blev rätt svagt. Medhörning fungerade dock inte. Ska prova mera sedan.
Kanske tipset ovan om ljudkortet är vad som gäller min dator.
Det där med att man måste stoppa och spara mellan varje låt - det har jag upptäckt. Försökte spara tid genom att spela in flera låtar och dela upp dem efteråt. Det blev en enda röra av alltihop.
Om jag når någon framgång hör jag av mig.
Jag som känner Dig margareta1936, vet att det här klarar Du på ett eller annat sätt.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem