Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows Media Center

Windows Media Center

Jag undrar om jag ska välja Windows Media Center eller Vista när ja köper min HTPC. För som jag förstår ingår WMC i nya Vista?!

Jag vill kunna...

* spela upp alla typer av mediafiler utan problem
* surfa på internet
* organisera och ändra spellistor
* spela in program från tvn och från extern källa (t.ex spelkonsol)
* ha en enkel men mycket omfattande mediacenter som är riktigt lämpad för hemmafester och filmkvällar

Jag skulle gärna kunna (inte nödvändigt)...

* ladda ner torrents
* spela upp blu-ray filmer

Allt detta ska jag givetvis kunna spela upp på min LCD-TV via HDMI.


Kan man göra allt detta på WMC? Spelar den upp typ alla filformat från början eller måste man göra nån typ av modifikation?
Skulle gärna vilja ha hjälp med detta då ett HTPC köp kommer närmre o närmre.

/Ricky
Antal svar på detta inlägg: 10
Jag är inte så väldigt insatt i de 2 olika OS du skriver om, men mina tankar skenar iväg till en popcornhour mediaspelare.

Fast om den kan spela in vet jag inte.
WMC är ett program som ingår i operativsystemet Vista Home Premium och Windows Vista Ultimate.

För att se på din Tv i HDMI så skall datorn ha en sån utgång. För att spela upp i blue-ray skall CD/DVD enheten kunna spela upp det.

Om den inte klarar alla filformat så är det bara till att ladda ner det, ex Vista codecs.

Du hittar mer info här

[ www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/features/details/mediace
nter.mspx ] ..
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/mediacenter.mspx
[ www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=113 ] ..
http://www.alltomxp.se/forum
Finns en del svar här kan jag tänka mig
Annons
Är det nån som har en HTPC hemma som kan berätta lite om hur den fungerar? Eller nån som har testat funktionerna i Vista Media Center..

För de jag i första hand hade tänkt använda den till är som mediaspelare till hemmafester, men den MÅSTE kunna spela upp filmer i full-hd annars känns det ganska meningslöst att köpa en sån här dyr pryl..

Popcorn hour har jag oxå varit spekulant på men den har ingen inspelningsfunktion. Dvico Tvix 6500 kan man spela in på men där kan man bara spela in från DVB-T (marknätet) och jag skulle vilja kunna spela in från externa källor med.

De är därför jag vill veta om det är någon som testat Windows Media Center. Den är ju ett par gånger dyrare än Tvixen. Är den värt de dyra pengarna om man vill ha nått riktigt bra?
Ricky!

Förstår nog inte riktigt vad det är du menar. Jag har en HTCP, använder ibland Windows Media Center som är ett program i Vistas operativsystem. Jag har kopplat en VGA kabel (har ej HDMI uttag) till min LCD tv, en digitalkabel från SPDIF utgången (ljud) till min hemmabioförstärkare.

När jag tittar på film som finns på min dator så använder jag programmet WMC för jag kan påverka bild o text (storleken). Spelar jag musik så kör jag alltid Windows Media Player + ett ljudförbättringsprogram.

Kör du musik eller film genom WMC eller WMP så är ju fördelen med att du har en fjärrkontroll om du har en HTCP.

Läs på länken jag gav dig tidigare. Du får kopiera hela länken. Det är en bra information där om programmet.
Jag ber om ursäkt om jag skriver lite otydligt. Ibland förstår jag inte änns själv vad jag menar

Rätta mig om jag har fel..
Men jag har fått för mig att Windows Media Center 2005 (tror jag det heter) är en typ av ett operativsystem som inte har andra onödiga program som Microsoft Office eller anti-virus. Ett operativsystem som endast är till för HTPC för att spela upp mediafiler.

Nu när jag söker på Windows Media Center på microsoft.com verkar det som att Windows Media Center bara är en del av Windows Vista, INTE ett eget "operativsystem".

Därför måste jag veta om jag har rätt i detta eller jag har fått allt om bakfoten, innan jag kan börja fråga frågor.
Kan tillägga att jag fann denna texten på:
http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/features/detail
s/mediacenter.mspx

"Med Windows Vista är Windows Media Center inte längre en separat enhet utan integrerad i versionerna Windows Vista Home Premium och Windows Vista Ultimate."

Betyder de att Windows Media Center en gång varit separat men numera bara säljs inkluderat med Windows Vista?
Ricky ,

Windofs Office är inte ett operativsystem
och det kommer inte med i något operativsystem överhuvud taget.
det är en standalone office svit för microsofts olika OS.

Windows Media Center är ett mediaverktyg som körs i Vista

orsaken till förvirring är att Microsoft vill dela upp OS och tillbehör/verktyg
för att i framtiden göra flera olika förpakningar som passar olika områden av användande och datorer.

det har även funnits flera mediacenter som skeppats med XP
men som då inte har varit en microsofts produkt.
Hej

Säger bara, Popcorn hour är det du behöver, inte HTPC. Jag kör ph o är helnöjd med de funktioner du beskrev.
....eller varför inte Western Digital TV HD Media Player. Har läst om den och den verkar väldigt omtyckt och populär. Funderar själv på att köpa den.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem