Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Flera OS inst

Flera OS inst

Vilket förfarande rekomenderar ni som bootmanager eller dyl om jag vill ha 2 eller fler OS installerade på min dator? Skall inst. Red Hat och Mandrake på min XP. Naturligt vis så skall det inte kosta något =D
Antal svar på detta inlägg: 5
installera inte Red hat då för det kostar pengar. Fedora därimot ska vara gratis. Jag skulle iof rekommendera Debian så trevligt och nybörjar vänligt..:)
SUSE går att tanka hem som iso att bränna eller installera via nätet. Tysk grundlighet :)
GRUB eller lilo skulle jag välja
GRUB är tydligen det som jag har hört skall vara ett mycket bra allternativ, men vad är det som gör den bättre än lilo?
Annons
Min approach/filosofi baserar sig på vilket OS är det som är mitt primära...och jag använder mitt primära OS bootmanager för laddning.

Vanligtvis så använder jag ett MS baserat OS som mitt primära och ett Linux system för labbande/programmerande osv.

Detta innebär att jag på c:\ MBR (Master Boot Record) har NT OS Loader dvs. Microsofts loader för NT familjen..NT, 2000, XP, 2003..

Linux installerar jag sedan på en annan fysisk disk samt att jag lägger Boot sektorn för Linux på /hda MBR alltså inte på c:\ vanligtvis har jag sedan GRUB där så att jag kan hoppa som en jojjo mellan bootmanagers men det är en annan sak...

1) Planera systemets partitioner...i mitt fall bör C:\ vara en ren start partition på 100 mb formaterad med FAT16 lägg sedan till resten...
2) Installera XP
3) Installera Linux
4) Rippa Linux boot sektor till c:\ med Bootpart från www.winimage.com
5) Follow the white rabbit...

/

lilo är garanterat kompatibelt med alla system bak till 386. GRUB kan ha problem med vissa system men troligen så funkar det prima.
GRUB är även bättre om du efter en kernelkompilering glömt att uppdatera sökvägen rätt så kan man ändra det från GRUB menyn innan du startar vilket inte går med lilo.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem