Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorhaveri

Datorhaveri

Hej
Jag har drabbats av ett datorhaveri på min stationära dator och funderar om någon här vet hur jag ska åtgärda problemet. Det började med att jag spelade musik på den från hårddisken och då började det låta som att skivan hakade upp sig. Det gick inte att stänga av varken musiken eller datorn så till sist fick jag stänga av den med huvudströmbrytaren. När jag sedan skulle starta f-n skapet så vägrade den gå igång. Datorn är en HP med Windows Vista och när den startar upp så gör den en felsökning och får fram en felrapport.
Det står Problemsign
1 Autofailover
2 en massa siffror
3 6
4 327683
5 No Root Cause
6 No Root Cause
7 0
8 2
9 Wrp Repair
10 2
Är det någon klok datakunnig person som kan råda mig, jag har gjort en HD koll och den hittade inte något fel på den.
Antal svar på detta inlägg: 9
Testa med F8-tangenten vid uppstart och välj "Sista fungerande konfiguration". Eller F8 och välj "Felsäkert läge" och gör en systemåterställning.
/atlun
Jag får ingen respons när jag håller ned F8, den bara fortsätter och "startreparation" kommer fram men den klarar inte av att reparera.
No Root Cause , kan vara en trasig disk eller att Bios inte hittar disken
kan du testa HDDn från Bios ?

[http://support.microsoft.com/kb/927392/sv] ..
Annons
Jag har testat HD:n med Bios, både den snabba och den mer ingående testen men den hittade inga fel på den.
leta i vista systemstart.
när man stänger av med norsk reset så måste man räkna med att filsystemet krachar. och måste repareras.
Nu har jag åter fått fart på datorn, men det kostade 15000 låtar för jag blev tvungen att göra en fabriksåterställning av burken så allt försvann. Tur jag hade alla foton på den externa disken. Tack för alla råd Göcke och Atlun.
qrtan , synd att du förlorade låtarna, men något lärde du dig nog.
bakup är bra att ha , och en image på hela disken är ännu bättre
om man gör det efter varje sp uppgradering
så slipper man allt tungrodd ominstallation. mm
qrtan !

Fabriksåterställning var ett bra uttryck. Det säger allt.
Det är svenska. Jag har t.om dvd- kopia på fabriksinställningen.

Du har ju en HP. Man trycker på knappen F10 vid uppstart. Resten sköter sig själv. Datorn blir som sagt som ny igen.

Men klokt av dig att spara foton på separat disk. Men musiken den kan du ju fixa lätt. 15000 låtar x 3 min. Då måste du bli över 100 år om du skall hinna lyssna på allt.


Men att spara privata foton är nödvändigt. Jag lägger mina på Hotmail:s
server. Där tror jag dom ligger bra.



Tråkigt för dig, men det hade gått att tanka ur låtarna från en annan dator innan ominstallationen

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem