Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Dubbla partitioner

Dubbla partitioner

Det senaste året har jag och frugan köpt 2 bärbara datorer. Vad jag reagerat på när man fått datorerna och dom varit installerade och klara för användning är att hårddisken är partitionerad med 2 partitioner. Operativsystemet (OS) ligger på den ena partitionen men den andra är tom. När man sen arbetar på datorn så lagras allt automatiskt, om man inte väljer något annat, på samma partition som OS tills den partitionen antagligen blir full. Min undran, är det någon som vet varför man partitionerar hårddisken så? Hur gör ni andra? Vad använder ni den tomma partitionen till?
På den ena datorn är OS-partitionen i NTFS och den tomma i FAT32. Också konstigt tycker jag.
Antal svar på detta inlägg: 5
Viktor. Detta låter lite konstigt, men å andra sidan ganska bra, eftersom du då kan formatera/installera om C: partionen utan att förlora dina sparade data som då ligger på på partion D:
Sedan beror det naturligtvis på hur stora de olika partionerna är. På min bärbara och den partion som OS ligger på är den bara 11Gb stor och då kan man ju inte spara så mycket där, och i den datorn sparas alla dokument på C:-disken.

Sedan som du frågar, varför den är FAT32. Detta har jag också undrat över .

I min stationära dator har jag två hårddiskar och då har jag styrt katalogen som i XP heter Mina Dokument och i Vista mitt användarnamn så att dessa ligger på den extra hårddisken.
Då behöver jag aldrig bekymra mig om jag ska installera om OS utan allt finns kvar.
PerAsk. Partitionerna är lika stora. Men det är klart att det är ju smart att styra om sina dokument till D: jag skall överväga det även om jag nu gör backup på en extern hårddisk för som du säger det blir ju lättare att installera om OS. Fast då behöver ju den partitionen inte vara så stor
att partitionen är i fat32 , den som är sekundär ,
är av den anledningen att den då är synlig och redigerbar från alla kända operativsystem, och att ägarskapsproblem upphör.

hoppas att med detta ha löst er fråga.

att ha en extra partition är också idealisk som inte har ägarstruktur
i den bemärkelse att man kan göra backup via olika bakupprogram just till denna fat32 formaterade partition.
Gör man sedan backuperna i lämplig storlek som får rum på en CD/DVD så
är det sedan bara att bränna en skiva , när man vill ha mer utrymme.

Annons
Göcke. OK, bra svar, då förstår jag det där med FAT32. Sen kan man ju fundera på om det är smart att göra backup på en annan partition på hårddisken. Tänk om hårddisken kraschar då får man problem om man inte har gjort backup på backupen.
Viktor , statistiskt så går mekaniken sönder mer sällan , det är mer vanligt att
startpartition och partitionstabell eller en fil ej stängs ordentligt , när en användare gör en norsk reset.

men allt är relativt. en usb lagring kan vara lika förödande om filsystemen inte
hinner stänga sina jobb. och en lagring på DVD/CD vet vi inte lagringstiden på.

så hur vi en vrider och vänder för och nackdelar, så är två partitioner
att föredra , om det är möjligt.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem