Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows 2000

Windows 2000

Har en bärbar som inte har tillräckligt med kapacitet för XP, en fujitsu siemens amilo med 60gb hd, 512 mb ram och processor på 1300. Går inte att skrämma upp den mer och surfa med XP blir trögt... Så därför letade jag fram en Windows 2000 skiva och installerade. MEN jag får inte till det med internetuppkopplingen. Har kollat som jag tycker allt möjligt men det händer ingenting, jag har inte använt Windows 2000 särskilt mycket tidigare så det är lite främmande mark...
Det är även så att "skrivbordet" är väldigt litet och det har jag för mig att man kunde fixa i bios men dit kommer jag inte heller. Så vad gör jag? Ska bara ha den för att surfa med och inget annat. Eller ska jag skänka den till "Hednamissionen"?
Antal svar på detta inlägg: 7
Prova med en Linux variant som Knoppix eller Ubuntu då kan du köra andra grejer också och surfa.
Skulle kunna prova med Knoppix, den ska tydligen gå att köra från en USB sticka då jag måste ladda ner den på an annan dator. Vet inte så mycket om Linux så det får bli en ny erfarenhet. Några tips om hur jag gör med det?
Installation m.m. Den håller på och laddas ner nu, verkar vara en seg server dock.
Jan_e , skapa en live cd av den iso fil du tankar hem
sen bootar du datorn via cd-skivan du skapat.
vid den booten , får du välja om du ska installera eller köra live.

kör live, då instalerar du inget, innan du vet om du gillar linux.

när du startar får du uppgifter om hur nätverket skall konfigureras
dynamisk eller fast ip
det är förmodligen där du föll i w2k

installerar du så får du ett annat filsystem på din disk/usb eller var du installerar den.

en annan linux distro är annars
[http://minisys-linux.de/muppy0083/EN/f2.html] ..
Annons
Kan lika gärna installera den då W2 inte fungerar som tänkt, konfigurerade nätverket fler ggr som det skulle göras enligt info. Men skitsamma kan vara kul och testa detta istället. Gillar jag den inte så är det bara att installera något annat, kanske ska leta fram W98 skivan...
om du nu skall labba med maskinen så , testa då några minilinux system
men se upp med hur mycket minne de behöver och du kan få samma fel här som
med w2k , förmodligen drivrutiner för det os som du kör och maskinen du har
men installera inte utan att kört live versionen först, då vet du om den klarar ljud och nätverkskort och grafikkort samt minne
Laddar ner Knoppix 6,0 på svenska, tyckte den verkade ok att börja med,
eller ska jag prova med någon annan?
kör du knoppix som du förberedder nu, den är beprövad

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem