Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Älgjakt påfredag på Stöttingfjället

Älgjakt påfredag på Stöttingfjället

Har vi många älgjägare på IS?????
Min lillebror har övertagit hemstället men såsom bror till honom kan jag hoppa in och jaga när han inte kan. På fredag ska han flyga till Uppsala på en begravning. Jag hoppar in i stället. Jag har löst det statliga jaktkortet à 300 kr.
Idag har jag provskjutit min gamla Husquarna 8x57 JS med öppna riktmedel.
Jag känner mig helt komfortabel med den. Älgarna faller om de kommer i min väg.
I jaktlaget är vi 22 jägare. VVOs storlek 5193 ha, tilldelning 9 stora älgar (licensjakt) antal kalvar bestämmer vi själv.
Redan nu börjar jag ställa in mig för jakten. Tråkigt att min nya digitala kamera är på reparation men jag kan ju damma av min gamla 2,0 Mpixels digitalkamera med 10 ggr zoom.
Är jag konstig som kan döda "oskyldiga" djur? Har vi några "djurens vänner" på IS? Kan bara konstatera att för mig är det "enligt naturens gång". Sköter vi inte avskjutningen varje år så blir det stora problem:
- för skogsbruket, - i trafiken, -??
Till slut: älgkött är gott, istret suveränt som fett.
Älgskav smakar mera, älgfilé ska vi njuta av. Vattnas redan i munnen.
Återkommer med rapport från jakten. Blir inget skjutet så har man ändå fått en rogivande stund i skogen.
Antal svar på detta inlägg: 8
Inte för att jag är älgjägare, men jag gillar kött jag med:)

Jag skickar adressen när du fått för mycket

Givetvis är jag djurvän, jag är så mesig så jag hjälper paddor och grodor över vägen så jag skulle aldrig kunna jaga något djur. Men samtidigt så äter jag kött av alla de slag och är väl införstådd att björn och älgjakt är ett nödvändigt ont för att hålla nere stammen. Dock är jag mycket tveksam till de som skjuter för nöjets skull, nyligen hittades i lappland ett kungsörnspar ihjälskjutna vid sitt bo, dessutom låg det en död unge och ägg i boet. Sådan "jakt" och jakten på lo och varg anser jag vara helt vansinnig och om jag fick reda på vem som skjuter örnar så skulle jag nog kunna tänka mig bli jägare....människojägare.
Jag är för jakt på varg och björn.
Fast det ska gå till på rätt sätt.
Vad gör de för nytta i naturen? River tamdjur och går även på mäniskor.

Det ska naturligtvis inte gå till på det sättet som qrtan skriver om, med kungsörnsparet.

Samtidigt så ska man inte vara lika usel och börja jaga mäniskor.
Jag anser att mäniskorna är mer värda än djuren.




Annons
patrikke. Jag anser att mäniskorna är mer värda än djuren.

konstig inställning....
Lasse940, så här menar jag.
En gris och en mäniska behöver en ny njure för att överleva.
Det finns en universalnjure.

Då tycker jag att mäniskan bör få den.

Visst har djuren sitt värde, men det ska inte behöva gå ut över mäniskorna?
Sedan ska man visa hänsyn och respekt för både djur och mäniskor och inte skada eller jävlas i onödan.


patikke. Jag anser att alla levande varelser på vår jord lever på samma vilkor, (överlevnad). Jag måste säga att jag har haft några husdjur och genom detta så har jag blivit kanske överdrivet djurvän, men faktiskt så äter jag kött som kommer från djur. Myggor slår jag faktiskt ihjäl då dom anfaller mej. Jag skulle aldrig i världen kunna tänka mej ta tex. jägarexamen just för att gå ut i skogen för att skjuta på djur. Detta är min inställning och jag respekterar även andras värderingar/inställningar, men visst är det kul att skjuta prick. Människorna ska vara tacksamma för att inte tex. älgarna har skjutvapen...
Jag trodde att det skulle bli älgjakt i fredags men jaktlaget hade redan i torsdags skjutit 8 älgar och den sista på licensen skulle de spara till oktoberjakten (10e oktober) så jag får inställa mig då i st f lillebror.
Nu fick jag vara med om styckningarna, totalt ca 50 kg kött. Smakar bra!
F ö kanonfint väder.
(Pontare är på stan se http://www.folkbladet.nu/?p=155162)
Birger, 8x57 JS är en underbar kaliber, min Husqvarna är från 1946 alltså ett år äldre än mig, och den sätter skotten inom en snusdosa på etthundra meter fortfarande.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem