Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Telia nedrustar

Telia nedrustar

http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fo%3dexpressen%26stat%
3d0%26ArticleID%3d2009%5c11%5c04%5c360279%26SectionId%3dDinapengar%26menusection
%3dDinapengar%3bDinapengarNyheter

Klipp och klistra länken.

Telia ska ta bort kopparledningarna för de som inte har möjlighet till bredband.
De kommer att bli av med sin fasta telefon och är hänvisade till mobiltelefoni!

Det där är att ta ett stort steg ycker jag, i riktning åt fel håll.

För inte allt för länge sedan var det tal om att det skulle vara bredband åt alla i sverige, nu är det inte aktuellt helt plötsligt.

Jo, mobilt bredband, men det är ju inte att jämföra med riktigt bredband.
Antal svar på detta inlägg: 4
patrikke , läser du artikeln , så inser du att detta är den enda vägen för de drabbade att
få någon sorts bredband eller telefon överhuvud taget.

Vi får vara glada att det finns något företag som fixar problemen.
med dagens sätt att se det så är glesbyggden inget något som våra operatörer vill
sattsa pengar på.
Det är en gammal nyhet. Telia slutade för över två, tre år sen att bygga ut kopparnätet, och började med nedrustningen..
Vissa delar av kopparnätet kommer ju iof att behållas, för att istället användas till digital trafik.

Det är inte så konstigt att knappt inga operatörer vill satsa på glesbygden, när dagens teknik gör det för dyrt..
Företagen vill ju tjäna pengar på sina kunder, och inte göra en förlust.. Man kan ju knappast dra 4 mil fiberoptikledning, fram till några enstaka ödestugor mitt inne i urskogen *Överdrev lite*

Ni som bor på landet får nog hålla ut tills den trådlösa tekniken har utvecklats lite mer, för jag kan lova er att dom aldrig lär dra fram några kablar till er..
nyheten är lika gammal som avregleringen och privatiseringen
Annons
Grejen är att det där kommer inte att fungera, om jag får säga vad jag tror.

Har testat med telias mobila bredband och 2g som är det enda de har här dvs EDGE.
Det som händer är att masten blir överbelastad av datatrafiken, och det med 2 hushåll som använder sig av datatrafiken samt ca 5 hushåll till som äger en mobil här.

Ska hela byn leva på det mobila så måste telia kosta på och bygga ut sin mast så att alla kan ringa samtidigt tex?

Internet får de väl göra ett schema på som de delar ut, pensionärer får på dagtid och ungdomar på eftermiddagen.

Nu är ju inte telia de enda som lverar mobilt internet här som tur är!
Ice net leverera också hit och deras hastighet är lika som teliasx10.

Ligger på ca 2mb ner och 1mb upp.
Ice net har ju även mobiltelefoni som bör fungera då datatrafiken gör det?

Tror att telia förlorar på kunderna med sin nedrustning, men tjänar in det på att de inte behöver göra underhåll på sina grejer.

Vad är det företagen tjänar sina pengar på?
Sippa underhållet på materialet, eller få kunder och serva dessa på ett bra sätt?



Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem