Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Äntligen

Äntligen

Igår snöade det, inatt har det snöat och idag har det snöat hela långa dagen så vi har fått ett snötäcke på cirka 15 centimeter och det är såååå underbart skönt. Det är ljusare, det är trevligare att vara ute och det är snyggare när man tänder utebelysningen. Nu längtar jag bara till advent så man får börja julpynta.
Antal svar på detta inlägg: 6
Vad häääärligt! kan du inte skicka ned snö till västsidan av sverige?
hmm. HÄr är det bara grått och slask. Längtar efter en riktig vinter.

Den sista riktiga vintern i mina trakter (Vingåekr) var 1987-88. Sedan har vi haft ett par vintrar med lite antydning till vinter, men knappt idé att ta fram skidorna.
86-88 körde jag Vasaloppet och 86-87 var det bra med snö här. -88 ett tunt lager ibland men vi tog oss imål trots dålig köldträning. Det var ett av de kallaste Vasaloppen någonsin med -31 i starten och ännu ett par grader kallare efter några mil. Aldrig över -20 under dagen, men det gick bra.
Värre var det första året då det var "bara" -25 i starten. Inte visste man hur man skulle klä sig och i Evertsberg klev jag av för då hade jag inte någon känsel kvar i fötterna, men kompisen släpade in mig i en bastu och bytte mina dyngsura strumpor och efter 30 minuter så fortsatte vi. Då kroknade han pga vätskebrist. Sedan släpade vi oss i mål strax under 10 timmar.
Snöslunga eller gräsklippare, ja det är frågan när man ser detta bedrövliga väder. Det är 3 plusgrader och regn, nästan all snö har försvunnit och det är svart ute på kvällarna. Jag förstår varför ni sörlänningar är deppiga inför hösten och vintern.
Nä jag tror jag emigrerar till Nordpolen och gör sällskap, men det verkar ju vara samma elände där också.
Annons
Vädret är inte bättre i Jkpg
Hälsningar från
Hus- ´n
På tal om julpynta!! Det började dom med i september!!!

I går såg jag en adventstjäran tänd,julstämningen är ju reda igång!

Så när infinner sig den riktiga julstämningen??

Tacka vet jag förr,då blev det julstämmning, när det var julskyltning.

Men detta beror ju på handeln,att sälja så mycket som möjligt.
Jag håller med Thomas.

Julen skulle inte startat förrän vid 1:a Advent/Julskyltning.


Blickar man bakåt så enligt mina föräldrar så pyntades det i skyltfönsterna på kvällen innan advent och då brukade dom t.o.m. sätta upp skydd framför så man inte kunde tjuvkika förrän det vad dags


Jag tycker julstämningen försvinner när alla butiker har så j*vla bråttom att få upp allt redan i oktober månad.

Nog bör man hinna med att köpa vad som behövs.....

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem