Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

CPU fan Error

CPU fan Error

Vad är CPU Fan Error ??

Får detta meddelande på skärmen - Har i dagarna införskaffat en ny skrivare och det var efter detta som felmeddelandet dök upp. Till saken hör att de gamla drivrutinerna är avinstallerade och de nya för den nya skrivaren finns på plats.
Vad jag vet är att om man trycker på F1-knappen så försvinner meddelandet. Datorn funkar alldeles utmärkt så det har ingen synbar inverkan på datorns prestanda eller något annat.

Kan någon hjälpa mig här med lite nyttig feedback om hur man skall göra för att komma tillrätta med detta problem så vore jag tacksam

Mvh
Kent
Antal svar på detta inlägg: 2
Hej Kobby!

Du verkar ha problem med fläkten till din processor.
Glänta på locket försiktigt och se till att fläkten snurrar som den ska.
Du kan annars, om fläkten lagt av, råka ut för att processorn blir för varm,
och datorn kan stängas av, av sig själv, för att skydda ditt moderkort och processor från att bli överhettade.
Processorn hittar du på ditt moderkort som den största kylflänsen du kan se, vilket det brukar sitta en fläkt ovanpå. Se till att den snurrar, så den inte är igensatt av damm, eller har gett upp.
Lycka till!
Bell
CPU Fan = Processorfläkt..

Varningsmeddelandet låter allvarligt om det verkligen stämmer att processorfläkten är trasig..

Stäng av din dator direkt, öppna chassit, slå på datorn och kolla om fläkten fungerar..
Gör den inte det så stänger du av datorn omedelbart och sätter inte igång den för ens du har bytt ut fläkten.. Annars är risken stor att processorn blir överhettad och blir förstörd.

Felmeddelandet har ingenting med din skrivare att göra, om det inte är något hårdvarufel eller strul med drivrutinerna i skrivaren som får datorn att ge ett missvisande varningsmeddelande..

Men ta inga risker.. Kolla upp att fläkten snurrar..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem