Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Ljudkort plötsligt slutat fungera

Ljudkort plötsligt slutat fungera

hallå där IS-are!

något väldigt märkligt har hänt med mitt ljudkort efter att jag uppdaterat datorn med de rekomenderade windows update, har gjort det regelbundet och aldrig haft några problem men nu plötsligt så försvann ljudet helt för mig.

jag har testat med alla program, såväl ljudfiler som filmfiler, youtube etc. pillat med allt vad ljudkontroll och inställningar har att göra utan något resultat.
inte äns "log-in"-ljudet hörs när jag loggar in på datorn.

Datorn jag äger är en HP Pavilion DV6 notebook med servicepack 2

det enda alternativet som är kvar som jag ser det är att formatera om datorn vilket jag helst vill undvika, så om någon vänlig själ som kan lite mer än mig om det här har något tips så skulle jag bli oerhört tacksam!

i värsta fall får man väl lämna in datorn..

mvh linus
Antal svar på detta inlägg: 9
Ett alternativ mot formatering kanske är att köra installationsskivan och reparera?
Då kanske det löser sig.

hämta drivrutinerna från HP och installera dem

någon j... formatering behövs ej
felet ligger inte där
Jag råkade ut för exakt samma sak med min DV6 tidgare i höstas efter en windows update installation, men jag laddade ned ny drivrutin från HP och då funkade det igen och har gjort så efter detta.
Annons
Kan man inte plocka bort uppdateringar som blivit fel från win update och på så sätt komma ifrån den felaktiga uppdateringen?
Varför skrivs det så ofta om att formatera bara så blir allting så bra. Varför inte felsöka, alltså kolla enhetshanteraren odyl för att den vägen försöka utröna vilket felet kan vara.
I enhetshanteraren kan du under egenskaper på ljudkortet klicka på "återställ tidigare drivrutin".
ett annat alternatin är att du sätter tilbaks med systemåterställning där den var bra innan och som göcke sa att hämta hem dina drivrutiner från hp
En fråga som kanske är dum! Det finns inte någon specialtangent på tangentbordet som stänger av ljudet? Jag skulle en gång hem och hjälpa en man som hade en laptop där den trådlösa internetanslutningen slutat fungera. Det visade sig att det fanns en liten knapp på kanten på framsidan av datorn - och den hade han kommit åt.
Det är väl dumt att köra systemåterställning. Uppdateringarna ska ju vara där. Prova Sofus eller Göckes förslag
Tack PerAsk,
ett första steg är ju att som LuckySwede fråga sig eller om det är
en strömbrytare eller rent av den inbyggda on/off av ljudet som är aktiverat.


men det tog jag som så naturligt, när jag kroknade på formaterinsförslaget.
som jag tycker är OT

kör man sen det eminenta dxdiag så ser man ju om det är konflikter med ljudet
eller om det finns andra medföjande ljud test med den datorn.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem