Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Kan inte skriva till BOOT

Kan inte skriva till BOOT

Jag håller på att fixa till en dator och har fått lite problem. Jag har gjort fdisk och ny bootsektor. När jag kör format c: så får jag ett meddelande att den inte kan skriva till BOOT. Men att formateringen är klar. Sätter jag sedan i XP-skivan så kör den till den ska starta om datorn. När meddelandet om att man ska trycka valfri tangent för att köra skivan kommer upp, jag trycker naturligtvis inte på någon tangent då, så direkt efter den raden kommer det upp att det inte finns något operativsystem på datorn.

Vad kan felet vara och hur åtgärdar jag det?

/Kerstin
Antal svar på detta inlägg: 6
vad' är det för typ av hårddisk? sata eller ide ?

fdisk från diskett?

det är inte att du behöver läsan in vissa drivrutiner under installation för hårddisken?
(det står tryck F6 för att installera .... i nederkant när xp börjar på att installeras)

är det en gammal hårddisk ?

är det byglar på baksidan av hårddisken ? om det är det är det byglat för master ?

prövat den i nån annan dator ?


i värsta fall så är hårddisken defekt
Vilket/vilka OS var installerade före?
Det har hela tiden varit XP på datorn. Jag har aldrig haft dom här problemen förr med den. Det är sata hårddisk och den är byglad som master. Det finns även en hårddisk som är byglad som slave. Jag har min "bootdiskett" bränd till cd, och det har alltid fungerat klanderfritt. Hårddisken är cirka 4 år gammal. Jag har inte prövat den i någon annan dator.
Annons
När du körde F-disk var med hjälp av en boot-diskett ?

Sata hårddisk ?, man kan behöva särskilda drivrutiner för att installera xp på sata
Ja, det vat med hjälp av en boot-diskett, fast den är bränd till cd. Men det har alltid fungerat bra med den.

hmm.... hur lägger jag in särskilda drivrutiner för att installera xp på sata.... ? När jag inte får till det andra?

Känner mej lite vilsen nu måste jag erkänna.

Funderar på om det kan fungera med att nollställa genom att ta ur batteriet och sätta i det igen...

nollställa bios genom att ta loss batteriet , kommer inte att hjälpa. Om du nu inte har varit i bios och ändrat nåt.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem