Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Photoshop CS4 finns nu till Linux

Photoshop CS4 finns nu till Linux

Glada nyheter!

Nu finns PS CS4 ute till Linux!

Antal svar på detta inlägg: 8
knappast under öppen källkod. och som freeware
så det kan ju inte vara något att hurra för.
Just i detta fallet är det befogat därför att massor av människor inte vill byta från Windows till Linux just pga. PS CS4 inte har fungerat under Linux.
Harlekin33 , varför skulle man välja Linux bara för att köra Adobes prylar??

Väljer jag Linux , är det av helt andra orsaker. som överväger.
Annons
Göcke, nej man väljer ju inte Linux bara för att köra Adobe men det underlättar för dom som är tvingade ex. i sitt arbete att använda Adobes prylar om dom fungerar på Linux.

Det finns ju Gimp men det har länge varit diskussioner om att vissa funktioner inte finns i Gimp men som finns i PS. Då är det ju bara bra att PS kan användas på Linux också för dom som måste använda PS som "proffessionals."
Harlekin33 , finns det inte andra program än GIMP att ta till i Linuxvärden?

eller rättare sagt , det är väl bara bra om GIMP gänget ger järnet och spöar
Adobe , då kanske det blir prisfall på denna dyra produkt kategori.

Men jobbar man "proffessionals" tror jag man håller sig till MAC ännu.
* Gimp har inte stöd för att gruppera lager, vilket gör det näst intill omöjligt för professionellt bruk, i t.ex. webdesign, där man har kanske 50-100 lager.
* Man vill kunna använda samma program till all sin bildredigering.
* Inget stöd för vector masks samt clipping masks.
* Inget stöd för shapes.
* Inget stöd för smart layers.
* Inget stöd för blending options.
* Inget stöd för smart filters.
* Inget stöd för adjustment layers.

"Färghanteringen.
Färghanteringen kan jag förstå, det finns ju portar där man har lagt in både cmyk (Krita) hantering och 16 bitars färg (Cinepaint) så helt omöjligt är det ju inte att peta in i gimp men pantone och icc profiler kostar pengar per licens

Jo, det finns andra program än Gimp.
Det låter ju inte bra att , Linuxvärden saknar motsvarighet till Adobe switerna.
eller är det bara Microsoftprodukter de skall ersätta??
Det ligger troligen patent bakom vissa funktioner och man kan inte bara klampa in hur som helst på Adobes område om man inte vill bli stämd. Jag har pratat med Adobe och dom svarade att dom ska göra en Linuxver. av PS men då måste vi ha högre marknadsandel för att det ska löna sig för dom. Tills vidare får man köra med nödlösningar. Det är inte bara MS-produkter som vi vill ha som FOSS/FLOSS, helst skulle vi se det gälla alla program och OS.

Men vägen dit är lång med hårt och idogt arbete.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem