Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

2 skärmar

2 skärmar

Hur kopplar man in flera skärmar till datorn om man bara har en utgång?
Anar att det inte går.
Antal svar på detta inlägg: 6
Om du vill se olika saker på skärmarna så krävs det ett kort som har två utgångar och klarar att driva två skärmar.
Eller ett grafikkort du kan sätta på PCI-platsen på moderkortet. Man kan flera grafikkort i sin dator... Ett sånt kostar från typ 350kr. En del moderkort har ett grafikkort inkluderat och då har du det lättare.

Sen har WinXP stöd för upp till 10 (?) bildskämar och det fungerar faktiskt bra, men om du vill ha bättre stöd får du installera ett insticksprogram till windows som heter UltraMon. Då kommer du åt features som inte Xp stödjer såsom olika bakgrundsbilder och separata verkygsfält (den där raden där startknappen och alla program som körs finns) på båda skärmarna.

Om du vill ha kvar ditt enstaka grafikkort finns det förgrenardosor du kan köpa så att du kan visa samma bild på två skärmar. Kanske inte jättebra i andra fall än projektorer...

Lycka till.
Very Thank you
Annons
Alla nya kort med Nvidia chipp i 6xxx serien hars töd för dubbla skärmar. det du gör då är att breda ut skrivbordet på båda skärmarna. Och det är separata ingångar.
.. jag vet hur man brer leverpastej på två mackor.
Men det där begrep jag inte.
Stöd har jag för flera bildskärmar med Ati+Xp-Pro
Problemet var mer hur man fixar
kopplingen med endast en utgång.
Blixten6-10 , det finns splitters som kan fixa så att du kan ha två skärmar på samma utgång, men du kommer att se samma saker på dem.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem