Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Vill ni ha era liv kartlagda?

Vill ni ha era liv kartlagda?

I dagens samhälle vill ju säljarna så klart sälja så mycket som möjligt och då är det ju bra om dom vet så mycket om er som möjligt. (Logiskt)

Och då ställs det en HEL DEL frågor som du ska svara på om vad du gillar osv.

Men är ni beredda på att få era liv och intressen, smak, politisk uppfattning osv. kartlagda!?

Ex. Du gillar Aladdinaskar med choklad och då får du BARA reklam i brevlådan/mailen med Aladdinchoklad!

Inte nog med det...du gillar bäst trillingnöten och då får du BARA reklam om trillingnöt eller chokladaskar med ENDAST trillingnötter.

Ni fattar säkert hur det kan utveckla sig!?

Men är ni villiga till det?

Antal svar på detta inlägg: 10
Ja
Det innebär ju att vi bara får reklam som är intressant och den övriga får någon annan som har andra intressen, tex romrussin.

Det gynnar ju även miljön om vi skulle slippa all oönskad reklam som enbart åker till papersinsamlingen igen.

@Wacko:

Javisst låter det bekvämt?

Det tyckte jag också i början innan jag började tänka efter vilka konsekvenser det kan få!

Men är det bra?

ALLT serverat på ett silverfat rakt framför nosen utan att ens behöva tänka?

Och tänk om du skulle ändra smaken nästa vecka till nån annan choklad då?

Paradisasken exempelvis?

Ojojoj! Vad händer då?

Då kommer handlaren troligen undra om du tycker hans choklad är dålig eller smakar illa?

Jadu...låt diskussionen fortsätta!

DETTA ÄR nämligen FRAMTIDEN!

Annons
Allt vill jag inte ha kartlagt därför försöker jag vara försiktig med vad jag säger och till vem, reklam har jag tackat nej till och jag är registrerad på NIX så jag slipper försäljare , sen finns det några företag som jag har tackat ja till så jag kan få lite erbjudanden osv .
Jag har ICA kort och jag tycker det är jätte bra att jag får rabatt nu på sånt de ser att jag handlar än att jag får rabatt på sånt jag nästan aldrig köper , jag är vegetarian så innan ICA införde den personliga rabatt tjänsten så va det inte mycke jag kunde få rabatt på , skulle jag ändra mina matvanor så ser de det och för min del gör det inget men som sagt det finns vissa andra saker som jag vill ha för mig själv och det kan man fixa genom att inte tala om de *S*

@Bea:

"jag är vegetarian"

Va bra...då VET ICA att skicka dig ENBART reklam med vegetariska varor då!

BUSTED!

men så är det ju så med MOLNET mm.

Det finns massor av tjänster som erbjuder lagringsplats för era filer. Oftast gratis, varför då??

Passa er.
Jag är ganska säker på att här finns det info att hämta?
Vi är ständigt övervakade och har så varit sedan födslen... All ny teknik gör det bara enklare att "hålla koll" på oss.
handlade det här om reklam?kartlagd kan ju vara bra eller dåligt folk som bryr sig om en kan ju vara bra? men få reklam av det jag är intresserad av är väll bra eller?
TomTom!

Att erhålla reklam direkt riktad till våra intressen är ju väldigt "fiffigt".
Jag håller med dig. Vad skall jag med reklam för barnmat.

När jag fick ICA rabattkuponger första gången blev jag "paff".
Samtliga kuponger var sådant jag gillade. Konstigt.

Antagligen är vi bevakade till max.

När jag vaknar på morgonen av mitt atomur. Det är säkert datastyrt.
Ringer på min mobil. Registreras.
Sätter på datorn. IP-nummer registreras.
Tar bussen med mitt kort. Registreras.
Köper en grej med kort. Registreras.
Sätter på TV. Bredband. Registreras.
Spelar på Atg och Lotto. Registreras.

Nu orkar jag inte mer. Men jag försökte göra falska sedlar. Men det går inte.
Skrivare och bildläsare har inbyggd spärr.

Harlekin33 Jag skrev ju att jag inte har nåt imott att Ica vet vilka varor jag vill ha lite rabbat på så jag förstår inte vad du menar med "BUSTED" jag har inte mina matvanor som nån hemlighet

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem