Hur blir det med tillgången på el. Om alla fordon, som nu drivs med bensin eller dieselolja, skall gå över till eldrift så räcker inte nuvarande kapacitet till som produceras i landets alla kraftverk.
Det bör vara hög tid att planera för en kommande omställning. Som en första åtgärd bör väl bli att åter starta Barsebäcks kärnkraftverk. Vindkraften kommer inte att räcka till. Det är för övrigt redan nu svårt att få nya tillstånd att utöka nuvarande vindkraftspark.
Att åter börja installera oljeeldade kraftverksturbiner för framställa nödvändig el till våra framtida elbilar löser inte heller problemet. Då kan vi lika gärna fortsätta med bensin och dieseldrivna bilar.
Alltså vad finns det för reella möjligheter att skapa ny el i tillräcklig omfattning om inte med hjälp av kärnkraft?
Stora oljeproducerande länder i mellanöstern har insett att tillgången på olja är ändlig och bygger nu kärnkraftverk för framtiden.
Det bör vara hög tid att planera för en kommande omställning. Som en första åtgärd bör väl bli att åter starta Barsebäcks kärnkraftverk. Vindkraften kommer inte att räcka till. Det är för övrigt redan nu svårt att få nya tillstånd att utöka nuvarande vindkraftspark.
Att åter börja installera oljeeldade kraftverksturbiner för framställa nödvändig el till våra framtida elbilar löser inte heller problemet. Då kan vi lika gärna fortsätta med bensin och dieseldrivna bilar.
Alltså vad finns det för reella möjligheter att skapa ny el i tillräcklig omfattning om inte med hjälp av kärnkraft?
Stora oljeproducerande länder i mellanöstern har insett att tillgången på olja är ändlig och bygger nu kärnkraftverk för framtiden.
Antal svar på detta inlägg: 6
Nej, man ska inte koppa ökningen av antalet elbilar med kärnkraftsfrågan. Däremot har du rätt i att omställningsarbetet måste påskyndas. Kärnkraften är både farlig och oekonomisk, så den ska vi fortsätta att avveckla. I stället måste det bli lättare att få tillstånd till byggande av ny vatten- och vindkraft. Det som nästan har glömts bort är att det också skulle gå att producera mycket mer el inom skogsindustrin, främst då pappersbruken, men man kan också bygga fler värmekraftverk, som eldas med både sopor och skogsavfall, och som ger fjärrvärme och el-energi. Alternativen är som sagt många, så att öppna avställda kärnkraftverk är ingen lösning när det gäller framtida energi.
kanske är det inte el-bilen som är det framtida fordonet utan vätgasdrivna hybrider
Det kan säkert vara lika mycket av varje. Jag tror personligen att el-bilen passar allra bäst i tätbebyggda områden, medan hybrider av olika slag där man bl a utnyttjar vätgas och etanol blir mycket vanligare utanför storstäderna. Jag tror att ökningen av antalet el-bilar och hybrider blir mycket stort de närmaste tio åren och inte minst i Kina verkar intresset för el-bilar vara på frammarsch, bl a från myndigheternas sida. Det visar om inte annat beställningen av 150.000 bilar från Nevs / Saab under de närmaste 4-5 åren. En ganska liten siffra i och för sig, men det är en bra start för den nya verksamheten i Västsverige och naturligtvis hoppas man att det ska leda till många fler beställningar i framtiden (flera nya modeller är under utveckling för olika behov).
Annons
Det är inte så att tekniken inte har funnits. Den var utvecklad för 20 år sen,men dom stora oljebolagen har naturligt stoppat detta med sina miljarder.
Kommer ni ihåg nylonstrumpan som inte kunde gå sönder?? Det blev tyst om det illa fort uppfinnaren fick några miljoner sen blev det tyst.
Nå väl,kommer elbilen ut på riktigt så är dom styrande snabbt som attan på med nästa chockskatt på våra elbilar.
Kommer ni ihåg nylonstrumpan som inte kunde gå sönder?? Det blev tyst om det illa fort uppfinnaren fick några miljoner sen blev det tyst.
Nå väl,kommer elbilen ut på riktigt så är dom styrande snabbt som attan på med nästa chockskatt på våra elbilar.
Ja, oljebolagen har, och har haft, en otroligt stor makt. Det har stoppat utvecklingen på många olika områden. Myndigheterna har alldeles för mycket lyssnat på deras "goda råd" som lett till obefogat höga skatter på miljövänliga alternativ. Vi får hoppas att man lärt sig läxan, så att det inte blir någon chockskatt på våra elbilar. Jag tror trots allt att myndigheterna i Kina kommer att ge fördelar till dem som vill köpa en elbil, i alla fall om man ska lyssna på de tongångar som råder just nu.
Åk elsparkcykel till jobbet :)
Finns värsting-modeller av elsparkcyklar som går över 140km/h enligt denna sida: www.elsparkcykelguide.se/elsparkcykel-bast/
Kanske nåt för dig?
Finns värsting-modeller av elsparkcyklar som går över 140km/h enligt denna sida: www.elsparkcykelguide.se/elsparkcykel-bast/
Kanske nåt för dig?
Sida:
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem