Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Rattfylla och baksmälla

Rattfylla och baksmälla

Om ni kollar på www.gp.se så förstår man att man att många har ont i
håret idag. Huga mig. När jag var ung då fanns inga ölflak. He,he

Angående rattfylla så får jag inte kläm på hur dom räknar.

Vi säger att vi drar igång på Valborg kl 18;00 med första groggen.Sedan
häller vi på till kl 02:00 (då brukar dom flesta slockna). Vi har tryck i oss
40 cl 60%-ig vodka. Hur högpromille halt har jag då. Jag försökte mäta
en gång, men jag var så full så jag kunde inte läsa siffrorna. He,he!!

Hur räknar man då att man kan börja köra bil utan efterräkningar.

Kroppen förbränner 2 cl/tim. Men är det vodka eller alkohol dom räknar.
Hur jag än räknar så stämmer ingenting. Efter att ha hällt i sig ovanstående
så skulle jag få börja köra efter midsommar.

Någon som har kläm på detta.( Frånsett att hålla sig nykter)
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

laiake!
Dessvärre är det många som räknat fel och eftersom vi har så "låg" gräns för rattonykterhet, 0,2 promille = 0,1 mg/L utandningluft, bör man avstå beräkningar.
Du kan kolla några bra länkar nedan.
Nu tar vi din fråga: laiake, om du dricker 40 cl 60% (vol/vol) får du en ca promillehalt av 3, dvs mycket berusad. De flesta blir medvetslösa. Beräkningen gör man så här: antal cl x % halten / kroppsvikten i kg x 0,7 = 168 g/57 kg (kroppvikt 80 g x 0,7) 70% av kroppsvikten är vatten som alkoholen löser sig i. Det blir i runda slängar 3 promille. Du förbränner ca 0,15 promille i timmen, vilket innebär att du har förbränt tillförd mängd på 3/0,15 = ca 20 timmar från det du började dricka. Kom ihåg det finns många fel i beräkningar och alkotester av olika märken (utandningsluft,alveolarluft) är långt ifrån tillförlitliga. Sens moralen i ditt fall är att inte köra något fordon på 2 dygn.
Läs lite mera officiella skrivelser:
http://www.vv.se/templates/page3____449.aspx
http://www.mhf.se/kro
ppen.aspx
Korrektion: när jag skrev tillförd mäng alkohol i cl skall man korrigera detta till g genom att multiplicera med specifika vikten 0,8 dvs 400 ml (40 cl) * 0,6 * 0,8 = 192 g / 57 = 3,4 promille. Det tar då 3,4/0,15 är ca 23 timmar dvs 1 dygn att förbränna tillförd mäng.
leake (rättstavat nu)! du platsar i den s.k Pi-klubben allstå de som åkt fast med 3,14 promille eller högre. Som tur var så körde du inte.
Mycket konstigt ändå, tycker jag. För två veckor sedan åkte jag in i en nykterhetskontroll och fick blåsa. Klockan var runt 11-tiden på förmiddagen och jag hade fram till kl 21.00 kvällen innan konsumerat ca 2 liter rödvin (Mauro Primitivo, 14 %) och 2 stycken 10% öl (Kopparbergs). Det blev inget ustlag! Tack så mycket och ha en trevlig dag kvittrade den kvinnliga polisen till avsked...

EZ
Annons
ElectricZombie ! Enl. analogin ovan skulle du ha konsumerat
2000 * 0,14 * 0,8 g alkohol = 224 g i form av rödvin och
1000 * 0,10 * 0,8 g alkohol = 80 g i form av Öl
Totalt 304 g alkohol!!! det låter otroligt!!!
Vet inte när du började att dricka dagen innan kontrollen, men det kanske hade gått ca 20 timmar och du förbränner ca 0,15 promille/timma = totalt 3 promille.
Vet inte vad du väger men om vikten är 100 kg så är vattendelen 70% dvs 70 kg och 304 g / 70 kg = 4,3 promille. Det låter inte trovärdigt. Tror inte du kan ha fått i dig så mycket alkohol för då skulle du ha åkt dit. Men, även polisens utrustning kan visa fel! Mitt grundtips är att du överskattat intaget.
ElectricZombie !

Din lever är vältränad. Ha,ha!!

Men som jag skrev i mitt inlägg. Det stämmer inte. Det är troligen som PonGot beskriver det. Man måste vara matematiskt geni, för att klara detta.

Anitra Steen skulle skriva på flaskorna. Kan ni inte hitta hålet för startnyckel
efter 7 försök. Kliv ur bilen och betäll ambulans. Vem gör det. Dom klarar ju
inte att hitta siffrorna på mobilen. Kanske om 112 är lagt som nummer ett.

Varför inte informera folk på ett begripligt sätt. Många tror att dom kan
klämma 4 starköl på puben, och sedan köra hem. Det går för vissa som
väger fläsk. Men för en liten mager och kortklippt är det kört. He,he!!

Jag ser dagligen på min lilla restaurang, hur dom trycker i sig och sedan
tar bilen och kör smågator hem. Det är min medborgeliga plikt att anmäla
dessa personer. Men hur många gör det. Vi är tyvärr för lojala mot dessa
människor som kan vara mördare i nästa gathörn.

P.S Jag promenerar för min säkerhets skull, och har sålt bilen. He,he!
Varför inte bara bestämma, att efter en kväll med alkohol, så blir det en dag utan bil, svårare är det inte, och inga beräkningar behövs. Skulle aldrig ens tänka på att köra efter att ha intagit de mängder ni nämner.

Måste man tvunget köra efter en fest, så håller man sig till alkoholfritt.

Tycker denna tråd är lite skrämmande
Micke03! Om du läser inledningen så påpekar jag just att man inte skall syssla med beräkningar för dom flesta har inte kunskaper om alkoholens kinetik och dess biologiska variation. Om du skall dricka åk TAXI det blir både säkrast för omgivningen och dig.
Emellertid kan en sådan här tråd ha sitt berättigande då så många yrkeskategorier skall köra dagen efter en fest och som man ser av "fallen ovan", så tar det tid att bli körklar. Tänk vad många chaufförer, piloter, m.fl
som ångrar att de tog bilen för tidigt. Alkoholen finns i våra liv men man måste förstå konsekvenserna av att dricka och köra bil efter en viss tid.
Allstå! Lita inte på beräkningar utan kör inte, flyg inte osv om du druckit mer än 2 glas vin eller motsvarande kvällen innan = minst 10 timmar måste ha gått.
Jag tog första glaset vin vid 12-tiden på förmiddagen. Klockan 21.00 var alltsammans slut. Mängden stämmer. Finns ingen anledning att ljuga. Jag väger runt 100 kg och är 1.80 lång. Jag kan tillägga att jag gick och la mig strax efter det sista glaset .

EZ
Micke03!

Du är för rolig. Det begriper ju t.o.m en apa, att man inte kör bil efter en
dagenförerunda på 40 cl 60% vodka. Men många är som apor tydligen.

Vad jag tycker PonGot vill ha framfört är att ge fan f/n i bilen dagen efter.
Jag har många kolleger som har ångrat sig. Uj.Uj!!! 0,2 är i underkant.
Det skulle vara 2,0. Jag tyckte jag körde bra då. He,he!!(Jag skojar)

Men framförallt akta sig för en starköl eller två. Det kan gå illa då, helst om
ni väger lite. Min kompanjon väger 63 kg. Han kan knappt resa sig efter en
7% starköl. Jag väger 85 och är helt oberörd. Så är det!!!

Jag tror alkolås är framtiden. Skulle verkligen försvåra och förhindra
många tragedier.
Men far var rolig att åka med när han var full. Då vinglade det och for på
raksträckorna så man blev yr huvudet. Samtidigt blev det ju längre väg att
åka, och dyr bensin.

Men min far var listig för det han förlorade på att vingla på raksträckorna
det tog han igen i kurvorna. För där körde han rakt fram. He,he!!

P.S Vi bytte bil ofta på den tiden.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem