Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: TV, film och musik

HDMI till DVI

HDMI till DVI

Jag var på Clas Ohlson och köte en HDMI-kabel samt en adapter som gör om HDMI-kontakten till en DVI-kontakt, trodde jag.
Jag läste på förpackningen lite nogrannare när jag kom hem, och då var visst adaptern avsedd för precis tvärtom.. Alltså att göra om DVI-signalen TILL HDMI..

Adaptern är en DVI hane HDMI hona så den passar ju i skärmen som har en DVI hona-ingång och digitalboxen har en HDMI-haneutgång, så kablaget kommer ju att passa att koppla ihop.. Men kommer det att fungera när adaptern egentligen verkar vara avsedd till det motsatta?

Om ni tror att det inte fungerar, vad ska jag ha för prylar från Clas Ohlson om ni tror att det inte fungerar? Jag vill inte gärna bryta förackningen och testa, för då fungerar väl inte öppet köp längre om det skulle vara fel..
Antal svar på detta inlägg: 6
Det borde väl funka? Man säljer en liknande kontakt på Dustin
http://www.dustinhome.se/pd_5010135637.aspx
Jag testade och det fungerade fint.. :)

Jag fick problem först när jag körde 1080i från boxen till skärmen som det faktist står Full HD på.. Hur kan dom klistra på en dekal på skärmen som det står Full HD på när skärmen inte klarar av 1080i utan enbart 720p? Det är inte vad jag kallar Full HD iallafall, utan snarare HD Ready...
kan det vara så att du har valt fel källa
står det full hd så borde det vara det.
googla på din tv modell så kan du se vad det är för spec.
Annons
Fajjer!

Jag gjorde som "Göcke" sa. Han kan ovanligt mycket.

Jag har full HDTV 1080, men Telias box 1903 klarar bara 720.

Det är alltså ingen bluff med TV:en. Utan det är Telia som inte klarar bandbredden
till sin box. Vilken box har du????

Allting är bluff. Har jag nämnt det förut.
Full HD eller sk äkta HD används bl a till Bluerayfilmer. Har du en bluerayspelare o visar en bluerayfilm skall du se full HD på TVn.
SVT Hd sänder i 720p. HDtv-kanalerna använder inte "full HD" eftersom, precis som Leike sa, det skulle kosta för mycket och kräva för mycket bandbredd.

Har du en källa som skickar ut en "full HD signal, så ser du detsamma på TV.
Göcke: Du har rätt. Den ska klara full HD (1 920 x 1 080), men ändå så blir det svart i skärmen när jag väljer 1080i i boxen.. Det kommer upp en ruta i mitten på skärmen där det står (Frekvensområde 28.1 KHz / 25Hz)
Med andra ord verkade det som att det har något med att det är frekvensen som är felaktig.. Fast det frekvensomfång som skärmen angav verkar ju ligga inom dom ramarna som visas här: http://sv.wikipedia.org/wiki/HDTV

Egentligen spelar det ju ingen roll att jag måste ställa in boxen på 720p när nu inga kanaler sänder med högre än det, men det hade varit kul att veta varför det inte fungerar att köra med 1080i-upplösning från boxen.

Min skärm är en LG FLATRON W2253TQ och min box är en SAGEM DT85B HD Boxer.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem