Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn stannar

Datorn stannar

Har fått ett problem med min dator som bara kommit sakta men säkert, rätt som det är så bara lägger den av och man får stänga den genom att hålla in powerknappen. Sedan kan man starta upp den igen och den fungerar en stund och även ibland längre stunder för att sedan bara sluta att fungera igen. Någon som vet vad det kan vara som spökar i min dator?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag är ingen expert men kan det vara värmefel eller att du har för mycket damm i burken?

Har du kollat alla fläktar?

Som du skriver så funkar datorn en stund och då förmodar jag att du får bild på skärmen så grafikkortet kan vi nog utesluta.
Challe!

Det brukar vara fläktproblem. Din dator börjar bli dammig, då lägger den
av istället för att brinna upp.

Kolla alla hål som du hittar. Hör du ingen fläkt ibland. Då är det den som
"pajat". Oftast är det damm i ett lufthål.

Det heter ju egentligen ventilationshål. Men jag tycker detta var roligare.

Har kollat lite i datorn och visst var där damm i den. Såg också att fläkten till nätdelen inte går och undrar ska den inte gå alltid? Kan det var den som är problemet?
Annons
låter som en trolig orsak
Är det en dyr del och kan man byta den själv?
i nätdelen skulle jag inte rekomendera dig att göra det.

även om det går, prova med att damsuga in/utsuget runt fläckten
för det är som de säger , damm kan göra att den inte startar när den får kommando att göra det.
Det kan inte vara så att kommandot har blivit frånkopplat? Kan man kolla det någonstans att den är aktiverad?
Jag har nu dammsugit alla fläktarna i datorn och även den i nätdelen, när jag startar upp datorn så snurrar nätfläkten några varv för att sedan stanna. Ska den snurra hela tiden?
Nu snurrar den hela tiden så då måste ju felet vara avhjälpt? Bara att se om datorn bara tvärstannar igen. Det var en hel del damm i datorn som jag har fått bort nu i alla fall.
Måste bara fråga, ska nätfläkten gå hela tiden för nu när jag kollade efter en stund så har den stannat igen så jag måste veta om den stannar ibland?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem