Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Antal processer

Antal processer

Är det någon som kan förklara det här?
I min burk så har jag två inloggningskonton, ett för mig och ett för min fru. Om jag kollar via aktivitetshanterare så har jag 39 processer igång och hon har runt 20. Vi har samma program installerade och samma rättigheter. Jag har kört msconfig och stängt av alla onödiga bakgrundsprogram, men ändå är det så stor skillnad. Någon som har en förklaring.
Antal svar på detta inlägg: 8
PerAsk , har ni båda admin rättigheter
och är det bara du som installerar programen
Ingen här kan ju komma upp med en bra förklaring om man jämför med vad du själv kan göra genom att kolla vilka processer som skiljer och googla de processerna ..
Håller med dej Los Lovos att googla på processerna är ett förtreffligt sätt att få reda på vad som kan vara igång extra på maskinen.
Tror benhårt på att det beror på att PerAsk är mer aktiv än sin fru med datorn. och att han har installerat något som bara körs på just hans profil.
Annons
Jag hade ochså det "problemet" förut, efter formatering blev det bättre.
Den andra användaren hade inte mer är ca 5 processer jämfört med kanske 25 för mig. Inte äns brandväggen visades där, men den fanns iaf, gjorde test på det
Vi har samma admin.behörighet och datorn är nästan nyligen ominstallerad med minimalt antal program
PerAsk , du kan väl skriva vad en del extra proc. heter, så vi slipper gissa, samtidigt borde du ju ha koll på om du har installerat något extra..
Kan inte vara så svårt
förmodar att du installerade allt under ditt konto.
Frun har 9 processer
taskmgr.exe
ctfmon.exe
explorer.exe
srvload.exe
ekort.exe
apvxdw
in.exe
webproxy.exe
csrss.exe
winlogon.exe
Där vet jag vad ekort, apvxdwin är.

Själv har jag 34 processer
bla.
msimn.exe
wdfmgr.exe
Pslmsvc.exe
Prevsrv.exe
alg.exe
Passrv.exe
dtsvccda
.exe
Dessutom svchost.exe 6 st
Jag har också 5 processer som hör till Panda Antivirus, varför har inte hon detta?
Per Ask , jag säger inte att du har blivit angripen av virus
men en scaning och spytest under respektive profile kanske inte kan skada.

om du gogglar på

alg.exe
kan vara en mask annars en windowsfil

dtsvccda.exe ???
Ctsvccda.exe SoundBlaster och Audigy-ljudkort
kan ställa till problem

msimn.exe tillhör outlookexpress
kan virusangripas

osv

sen måste du ställa det i propotion till vad du förväntar dig ha installerat och autostartar.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem