Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Byte av låskolv

Byte av låskolv

Jag hade tappat en nyckel till min gamla lägenhet, och fick just räkningen för cylinderbytet efter flytten:

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04502.jpg

Är detta verkligen en realistisk summa för ett cylinderbyte? Visserligen så är det inte gratis att byta låscylinder, men 3536 kr?

Med den summan så har jag säkert betalt såväl låscylinder samt arbeteskostnad för montering av en ny vad jag kan förstå?

Kan jag på ren jäkelskap kräva den gamla låscylindern samt tillhörande nycklar som min egendom, då jag ju nu rimligtvis har betalt för en ny?
Antal svar på detta inlägg: 5
Onekligen ett j-a svinpris. Rimligen borde du kunna kräva att få den gamla cylindern med nycklar. Det kan möjligen vara ett litet krux med detta. Är det så att fastighetsägaren har infört ett speciellt låssystem i sin fastighet så står han som formell ägare till detta. Jag vet att så var fallet på den industri där jag tidigare jobbade. Jag tycker dock att du kan göra ett försök. Lycka till.
Fajjer !

Du kom skapligt undan, det kunde blivit värre.

Köp ett band och häng nyckel runt halsen så det inte händer igen.

http://goo.gl/RLTsNe
Jag tycker inte att jag kom skapligt undan. Andra som har berättat att dom tappat bort nycklar till sina lägenheter har berättat att dom har fått betala mellan 1500-2000 kronor till sina hyresvärdar. Då tycker jag knappast att 3536 kronor är att komma skapligt undan.

Det handlar ju inte längre om att betala hyresvärden ersättning för en förlust, utan att denne dessutom ska tjäna pengar på att man har tappat bort en nyckel.

Om hyresvärden dessutom behåller låskolv samt nycklar så kan ju t.om. en apa räkna ut att dom kommer att använda dessa i någon annan fastighet på någon annan gata.
Annons
Håller med dig Fajjer. Är förvånad att de måste göra en omläggning av cylindern. Det är ju att de stiftar om cylindern att passa en viss nyckel. Varför räckte det inte med att du fick en ny nyckel. Fastighetsägaren bör ha en förteckning över sitt låssystem och efter den kan de beställa en nyckel till en viss cylinder. Att man byter cylinder är ju om man tror att en nyckel är i orätta händer. För tappar man sin nyckel och inte har adresslapp på den, så är ju det ingen risk. Skillnad om man blir bestulen och tjyven vet var man bor.

Fajjer !

Jag ser att det är moms 700:-. Dom pengarna går till min pension så du kan tappa nyckeln varje dag om du vill stödja gamla gubbar.

Skämt åsido. Det kunde varit värre. Du hade kanske behövt köpa en ny dörr.
Jag har tappat nycklar flera gånger. Man blir inte glad.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem