Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Skogsbrand

Skogsbrand

Skogsbranden är den största i modern tid. Inget större regn på gång. Möjligen
ett litet regn på gång vid 23:00 i kväll. Men det släcker inte denna brand.

Jag visste inte säkert var Västmanland låg. Trodde det var Norrland, men nu vet jag. Tror jag har varit i Sala silvergruva och kikat.

http://korta.nu/xekoa
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Det har ju i media förekommit kritik mot den ansvariga ledningen för brandbekämpningen från en del tunga organisationer.

När jag läst den så har jag nog tyckt den var lite väl hård, så lätt har det nog inte varit.

Men nu när jag läser att de har stationerat planen för brandbekämpning i Västerås och att de inte kan lyfta då tycker jag nog planeringen hos de ansvariga starkt kan ifrågasättas.

Detta borde man ha kunna kalkylerat risken för, och istället låta planen exvis lyfta från Örebro eller annan närbelägen flyplats.

Dåligt!
Tja, vem ska man skylla på

SMHI har gjort prognoser som visar att torra perioder kommer,
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har lyssnat och krävt att vi ska få ökade resurser ,men försvarsdepartementet som ansvarar för frågorna har inte lyssnat.

I början samlade man så många helikoptrar som möjligt, men försvaret har bara gamla Super Pumor som kan lyfta vattenbehållare och de lever övertid med väntan på nya helikoptrar som är lite försenade.
De nya beställdes för 10 år sedan.
Under veckan har de gjort 2 motorbyten i Västerås för att hålla koptrarna i luften.

Att få de vattenbombarna från Italien och Frankrike är inte så enkelt heller de lyder under militärflyg och behöver massa tillstånd att flyga över flera länder .De är inga jetplan precis och måste landa och övernatta på vägen

Örebro är tok för långt borta från branden
Jag skyller skogsbranden på oljeberoendet. Vi måste snabbt börja hitta alternativa energikällor. Läste precis att miljöbilspremien skrotas vilket är superdåligt för klimatuppvärmingen.

Olja och kol måste väck fort som bara den!

Annons
det finns så många flygrakor att landa och starta från runt Västerås
så platser finns ju om fantasin finns. (kommer själv från en resa runt området)

sen vad media skriver och vad som är sanning är två helt skilda saker

en brand som får sprida sig så här , ställer ju helt klart frågor
vad gick snett??
för ni tror väl inte att branden var så här stor från början??

Förr fanns det skogsbränder också , så vad är det som skiljer denna åt än alla andra..

media säger att det beror på att det brinner i topparna på träden..
det gjorde det förr också
de säger att det inte finns vägar osv.

min teori är att de underskattade händelseutvecklingen,
tog felaktiga beslut och var för lite folk i början

det säger jag själv som deltagit i släckning av några skogs och gräsbränder
men det är ju kanske inte den rätta slutsatsen.

men det är sorgligt att se så mycket brinna upp

Att träden brinner upp är ju inte så farligt. Det är värre när branden närmar sig
bebyggelse.

Tänk att sitta och vänta på att elden tvingar dig till evakuering. Det är nog en
underlig känsla som jag är förskonad ifrån.

Brandrök har jag varit utsatt för. Roligare kan man ha.
Göcke Vad har de här flygrakor att göra i detta sammahang.

De vattenbombarna ska det mesta vattentanka på Granfjärden som ligger i mälaren mellan Strängnäs och Västerås.
Bara när rökförhållanderna är goda vattentankar de på Åmänningen som ligger nära branden.
Bränsle kan de bäst tanka i Häslö flygplats med service.
Sumo, vi som är amatörer i denna fråga, uppskattar dina inlägg som verkar vara från en som kan mer
Här har staden avverkat skog 200 m från oss och har lämnat stora högar med
grenar och virke som ska flisas och föras till kraftverket 12 km bort. Men högarna
ligger ännu där i hettan och man väntar att det ska bli självantändning. Just nu har
vi 39 C i solen
Sumo uppgifterna fick jag från radion att de inte kunde starta och landa för att röken var tät när de intervjuade en person, och det kan jag inte tro är något hinder.
Göcke Det har kommit felaktig information hela tiden.

Sanningen är att de hade kunnat starta och landa hela dagen från Hässlö flygplats men inte vattenbomba brandområdet pga. för låg liggande molntäcket och att röken steg för högt upp eftersom det var vindstilla.
Sent på eftermiddagen började vinden skingra röken och de satte i gång.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem