Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Glapp i spindelled - farligt?

Glapp i spindelled - farligt?

Hej! Jag var och besiktigade bilen för ca en vecka sedan och fick då en 2:a på höger spindelled fram. Har fått anmärkning på det förut och inget har hänt. Men nu klonkar det i svängarna och har gjort under en längre tid. Vet dock inte om det är spindelleden som låter eller det är något annat, eftersom jag kört emot bland annat ett träd och backat på en sten så kofångaren där bak fick en smäll och lossnade. Ibland verkar det som att ljudet kommer framifrån, ibland bakifrån. Men till frågan. Ska in på verkstad med den i nästa vecka men undrar hur farligt det är att köra med bilen? En kompis till mig fick nedslag på spindelleden på väg ut från en parkering och bilen tvärstannade. Inte så bra alls om man befinner sig på landsvägen i typ 90 km/h. Kör ca 3 mil per dag till och från jobbet. Blev lite orolig efter att han berättade detta.
Antal svar på detta inlägg: 7
du har svaret från kompisen, kör försiktigt till verkstaden.
Spindelleden består av en kula i ett säte. En glapp spindelled innebär att bilen blir lite instabil under körning den följer ojämnheter i vägbanan och bilen vandrar lite över vägen. En glapp spindelled kan aldrig orsaka låsning och stopp.

På framhjulsdrivna bilar så finns det drivknutar. När man svänger och har glapp i drivknut så knäpper det när du svänger. Blir en drivknut tillräcklig glapp så kan det låsa sig vid tvära svängar så att bilen inte går att köra.

Du kan lungt köra med glapp spindelled men var beredd på att bilen känns ostabil och kan orsaka problem vid halt väglag.



Så här ser en spindelled ut

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fram-och-Bakv
agn/Spindelled/SPINDELLED-2000032494/

http://korta.nu/spindelled
Annons
Hej och tack för svar! Jag tror den är bakhjulsdriven, Volvo 240 från 1991. Bilen känns som vanligt att köra, ej instabil på något sätt och knäpper inte bara när jag svänger av från väg eller i kurvor, utan även under körning på asfaltsvägar när man minskar hastigheten till typ 50 km/h. Men iaf. In på verkstad ska jag med den på tisdag och på måndag blir det buss till jobbet för säkerhets skull.
Bra att du fixar den. Att det sedan knäpper någonstans kan bero på något annat litet glapp i någon bussning. Du säger att det sker när du motorbromsar. Då kan det vara motorfästen eller så som rör sig litet eller någon bussning i bakaxelupphängningen. Det behöver inte vara något allvarligt
Tack för svaret PeterAsk. Jag ska be verkstadskillarna och kolla upp den ordentligt. Känns bäst så iom att jag ska ut på långtur om ca 40 mil till midsommar.
Det kan även vara en kardanknut som är dålig eftersom du har bakhjulsdrift och det låter när du motorbromsar. Det är inget större jobb att byta i så fall

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem