Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Alanya

Alanya

Hej
Någon som varit i Alanya och har lite tips vad man kan roa sig med dagtid förutom bada och snorkla förstås
Antal svar på detta inlägg: 9
Man kan alltid klappa den där groteskt stora och hemska björnen som går vid strandpromenaden i en kätting, kostar iof några korvören. Fast så som han såg ut för ett antal år sedan är man ju inte helt säker på att han lever...

Hade allvarliga funderingar på att kapa den av ägaren för att sedan släppa den, för han verkade inte trivas.

En restaurang av klass som jag kan rekomendera är "Maldan" som ligger upp mot borgen...
Tror jag struntar i björnen, låter som djurplågeri i allra högsta grad och vill inte uppmuntra till att hålla vilda djur i fångenskap för att göra sig pengar på turister som vill klappa (missförstå mig inte här nu)
Tack för tipset om resataurangen
Lyfter upp den här tråden igen då jag och familjen snart skall åka dit

Vi vill gärna ha tips på bra restauranger och så vidare.
Annons
Åk på jeepsafari, frugan och hennes väninna tyckte att det var jättekul, dom åkte även på en tur till ett vattenfall och i den turen ingick även sightseeing i Side, på en guldfabrik mm.
Mat ingick på bägge turerna.

Obs, var ej med på denna resan själv
/P
Har varit i Alanya 3 gånger och första gången vi var där drog vi i väg på jeepsafari. Det rekomenderar jag verkligen vilken upplevelse.
En annan gång när vi var där så hyrde vi en dolmus (minibuss med chaufför)och åkte till en grannstad som var lite mindre än Alanya. Chauffören passade på att guida oss så vi fick se en skola i bergen och hur man bodde i bergen. En upplevelse utöver det vanliga också att rekomendera.
När det gäller att äta ute så föreslår jag att man söker sig lite utanför turiststråken, jag lovar att smakupplevelsen blir större och pengarna räcker längre. Kolla var turkarna äter så vet ni var det är gott och billigt. Hoppas ni får en trevlig resa!
Tack för era svar!

Jag pratade nyss med en person som tyckte man tjänade på att ha med sig Euro att betala med istället för den inhemska valutan (vad den nu heter)...

Är det så?
Vågar, man så hyr man en bil och åker några mil utanför staden. Man behöver inte åka långt för att nästan komma tillbaka till seklets början. Vi gjorde en resa upp i bergen, och det var en upplevelse, med en fru som nästan låg på golvet, under färden på de slingrande smala och stundtals halvraserade vägarn.

Vill man inte åka dit så har man istället tillgång till fina stränder alldeles utanför Alanya och dessa är nästan helt folktomma.

Bakom Alanya, på berget mitt emot borgen ligger en mycket fin parkanläggning med en liten enkel restaurng. Mycket fin utsikt över staden, framför allt kvällstid.
Du bör definivt åka till DIM CAYI, det är upp i bergen ovanför Alanya där de har små flottar ute i floden där man sitter o äter mm. Det var det bästa på hela resan. Det kostar ca 25 euro för en taxi för att lämna o hämta er därifrån. På vägen ner så finns det en bassäng som ligger i en dal, det var jätterent o fint där samt att det knappt var några människor där, så man hade hela poolen för sig själv, urlyxigt m a o.
Hej
Jag tycker ni ska börja vistelsen med turkiskt bad ! Tvagning och massage.

Vi var också ute på en flodtur och det var jättemysigt, restaurangerna längs stranden tyckte jag var lite luriga ett pris utanför restaurangen och ett annat på menyn, se upp bara så löser sig säkert det. Ha så jätteskönt på semestern!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem