Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: TV, film och musik

Mäta signalstyrka i TV antennkabel

Mäta signalstyrka i TV antennkabel

Kan jag mäta signalstyrkan i min tv antennkabel med en Fluke 177 multimeter?
Signalen mäts i db och behöver ligga runt 30db verkar det som men om man mäter i volt och räknar om på något sätt?

Antal svar på detta inlägg: 6
nej du kan inte mäta RF med en flucke 177
radio och tv vågor måste likriktas och avstämmas innan du kan mäta de svaga signalspänningar du får , det rör sig alltså om myV i signalstyrka och dc klarar den 100 myV och ác 10 myV i display upplösning.

en sniffer som behövs liknar en motagar krets som likrikta rfsignalen och gör den användbar som referens , men något sant värde får du inte

dB är inte värdet du kan använda i fluke 177

en tvmotagare som kan visa signalstyrkan kan bättre hjälpa dig
en sådan finns som usbtv (PCTV) (hauphaug mfl) kan kanske hjälpa dig bättre

jag förmodar att du ska ställa in en antenn , för satelithuvuden finns det rfsniffers som kopplas in i mellan kabel och huvud som gör det som jag nämner ovan

lycka till
Jag förstår att jag inte får något dB värde i Fluken men det låter som om det värde som ska mätas är väldigt lågt så jag behöver en speciell mätare som tar upp den signalen.
Det jag vill göra är att mäta de olika kablarna till tv, boxar med eller utan booster och med boostern i olika styrkor. Det finns en justering på den som kan göra skillnad för det är ju inte bra med för stark signal heller.

När det gäller stark signal till antenn kontakten på TVn så reglerar det sig själv.
Det du frågar efter är en RFvoltmeter som klara den högsta frekvensen du ska mäta.
Eller en rfspectrum meter. Dyra instrument., och tvivlar på att det är värt pengarna, för ett enskilt jobb.
Annons
http://www.barcom.se/html/instrument.htm
Kanske kan ge dig lite hints
Om det bara gäller att rikta en TV-antenn för att få maximal signalstyrka till TVn så finns billiga satellitinstrument att köpa. T.ex på Biltema för 159:-.
Den avser parabolantenner. Om den går på vanlig marksänd TV vet jag inte.
Det gällde att mäta signalen ur väggen och med eller utan booster samt de olika kabel ändarna till respektive box/tv.
Så det lär behövas ett känsligt instrument för den svaga signalen det handlar om av vad jag förstått.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem