Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Via se

Via se

Varje gång som jag startar min dator och då även internetstart, så dyker det upp massor av reklamnotisar på höger sida av skärmen. De försvinner av sig själva, eller så kan jag trycka (X) för att ta bort dem en efter en…
Det kan ibland bli upp till fem eller sex stycken.
Här ett par ex. via se.answerroot.com eller via se.simpli.com
Hur kan man slippa skiten?
Antal svar på detta inlägg: 5
titta under tillägg om det finns där och avinstallera det där

i Firefox: under dom tre prickarna (alternativt tre sträck under varandra) -> "Tillägg och teman"

i Chrome: under dom tre prickarna -> Flera verktyg -> Tillägg

i Edge: under tre prickar -> Tillägg -> Hantera tillägg
LasseS60 fick du ordning på problemet?
Hej Göcke, näe jag fattar inte vad jag ska göra.
Jag kör ccleaner och det hjälper bara lite temporärt...
Man får väl dras med skiten så länge...
Annons
Ge inte upp LasseS60

det finns ett gratis program "Adware Removal Tool"

Ett enligt mig effektivt program, som har förbättrats sen jag använde den sist i en XP maskin, som nu söker igenom hela datorn och inte bara webbläsare efter just Adware (som allt tyder på att du har).

Du kan ladda ner programmet här:
https://www.techsupportall.com/adware-removal-tool/

Den är visserligen bara på engelska men är enkel att använda och på sidan om man bläddrar neråt så finns det bilder på hur man gör.

Jag har precis laddat ner den senaste versionen och skannat min Win 7 dator och den hittade en Adware i registret så nu går datorn som spjut igen

Det tog c.a 30 minuter men jag har inte så jättestark processor i den datorn, och den tog bara 12 minuter i Win11 datorn utan att hitta fel.

Tänk bara på att ha alla program och webbläsare stängda när du skannar för det kan annars öka på tiden.
"Adware Removal Tool" som jag föreslog här ovan kräver tydligen att man har internet för att den ska funka men jag upplevde den som bra ändå.

Finns även ett gratisprogram från "Malwarebytes" som heter "AdwCleaner"
som jag även har testat idag. Hur effektiv den är vet jag inte eftersom jag inte har (tror jag) några fler adware kvar på datorn. Msn den ska även ta bort "spyware, potentially unwanted programs (PUPs), and browser hijackers" och är betydligt snabbare än "Adware Removal Tool".

Även den saknar svenska men är trots det enkel att använda och tar inte bort det den hittar direkt utan sätter allt i "Karantän" (Quarantine) där man kan välja att antagligen ta bort eller återställa.

Länk till nerladdning:
https://www.malwarebytes.com/adwcleaner

Hoppas du får bort skiten för det påverkar ju datorns prestanda.

Ccleaner tar inte bort det.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem