Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Formatera dator??

Formatera dator??

Hej. Måste formatera burken efter att den sackar mer och mer men när jag sätter i de Rescuediscs jag fick vid köpet så efterfrågar den ett device serial number.... Har aldrig hört talas om detta och vet inte hur jag får fram det, vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.

mvh Carl-H
Antal svar på detta inlägg: 10
kolla alla papper och fodral om finns nummer..
eller på datorn klitermärke
Product key

Ett klister märke på burken leta.
Carl H
inte för att jag förespråkar olagligheter men en rescuedisc är sällan en bra lösning i längden. spara allt du vill ha kvar på en ennan hårddisk eller på skiva eller vad du har tillgång till. formatera sen hela hårddisken ordentligt så du blir av med all skit som finns i datorer som har medföljande rescuedisk. installera ett rent operativsystem och updatera.

det finns sätt att ta reda på vad du har för produktnyckel till win. o sen ladda hem ett OP från nätet eller låna av någon, skriv in din privata nyckel o updatera.



om du inte orkar med allt pill så kör din rescuedisk! ditt serialnumber finns nog i regedit.exe (men ändra inget där)
Annons
Alla datorer som levereras med just en rescue disk
har medföljande
installationsanvisning för rescuecd-n.
Det är inget hokus pokus med dem.

det finns i princip tre sätt att visa att man har en riktig vara och ingen kopia.

1. produktkey sitter klistrad på datorns ytterhölje vid köp, gör det på
alla datorer typ compaq/hp/dell osv som har OS-et preinstallerat.
2. när OS-et köps som uppgradering eller Fullständig så medföljer den som klisterlapp eller tryckt på cd-omslaget.
3. som löst OS när man köper hårdvara, som klisterlapp att sätta
på datorn

http://www.microsoft.com/resources/howtotell/sv/coa.mspx
Hej igen. Hittade serial nr. på baksidan av burken och satt i cd:n men när den börjar boota spå kommer en feltext upp "null : no harddrive found" sen lägger den ner.

Tycker att det här med rescuedisc är idiotiskt fick den när jag köpte denna Packard Bell för två år sen, ville ha en op disc men fick ingen.

Nu sitter det en sticker med min product-key på sidan av den men om jag formaterar hd:n kan jag inte gärna ladda ner ett op från nätet. Kanske har man nån kompis med disc man kan låna men jag har hört att ens eget serial är knutet till mjukvaran man fick, stämmer detta?

Någon som vet varför man ger ut en rescuedisc istället för att ge folk en op-skiva? Är det billigare eller vill de bara jävlas och att vi skall använda deras helpdesk?
För att det är en OEM licens de är billigare att ge ut än en vanlig version.
Att den inte hittar disken kan vara att din dator har en gömd partition med information om det som ska installeras som har pajat.
Kom just ihår... fick inga instruktioner till de rescuedis´s jag fick, de är handskrivna och brända av nån nisse på el-giganten. Jag frågade om man kunde få OP men detta skulle vara myyyycket bättre.
KOmmer på saker på löpande band här. Måste bara klargöra varför jag vill formatera om den. Från att ha starta upp på ca 1,5min tar det nu nästan 7min att starta upp, vissa prog vill inte alls starta och utforskaren stänger ner sig självt. Har en relativt ny Packard Bell med XP i och börjar allmänt tycka mindre och mindre om datorer, men det får väl gå så länge man kan läsa aftonbladet och lira cs.
Hm, jag tycker att även 1,5 minuter verkar vara i längsta laget. Min startar upp på ca 15 sek (XP Home, SP2, bärbar Fujitsu Siemens Amilo 2,8 GB, 511 Mb).

EZ
Kanske det, men har en hel del som startar, msn, antivirus och antispyware. Men kanske borde det gå snabbare har en celeron 2,4ghz med 1gb ram, 80 gb hd som ligger och skramlar halvtom. Hoppas dock att det skall gå finare när man väl formaterat, men det hänger på om jag får lite bra tips av er ;)

Tacksam för svar

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem