Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Hur mycket får man försvara sig

Hur mycket får man försvara sig

Såg att det fanns poliser här på IS.När jag är ute och går med min hundar händer det rätt ofta att det kommer lösa agressiva hundar. Hur mycket får jag försvara oss.Skriv inte nu det nöden kräver.För så säger alla.
Antal svar på detta inlägg: 9
men det är ju så det funkar.. du får försvara dig så mycket som nöden kräver. så ger du inget exempel så kan det bli svårt med ett bättre svar. För det är så det står i lagen. Helt enkelt du ska kunna försvara våldet du använde i en domstol.

Men en i regel frå du använda excess av våld om den som attackerar dig är större.

Och att slå ihjäl en hund bara för den kommer fram o skäller på dig går nog inte att försvara eftersom du inte kan bevisa att du är hundrädd då du har hund själv.
Det har hänt att det har kommit hund utrusande från hus och försöker hugga efter mina hundars halsar.Min grannes hund vart svårt huggen i nacken och hon själv i händerna.Nu när man vet att det finns tok hundar(ägarens fel).Och inte hade jag tänkt slå ihjäl för att den skäller.Då hade jag fått slå ihjäl min egna först
Förstår inte varför du inte ringer polisen och anmäler ägaren. är hunden agresiv när polisen kommer så avlivas den på plats. Annars blir det hos vetrinär eftersom hunden ej är säker och ägaren inte kan kontrollera den.
Annons
Så lätt är det inte att få grannens hund avlivad, inte ens om du ringer Polis, mitt råd är att ta lagen i egna händer så länge du har din egna hund i koppel för annars så görs inget om du själv inte gör något.
Nja, jag tycker jag läser väldigt ofta om att hundar avlivas efter att ha bitit andra människor eller djur. i Wilmas fall så är det ju ganska så grova angrepp som grannens hund har gjort.
Jag tror att den garanterat skulle bli avlivad.

Man ska nog inte alltid skylla på hundägaren om dennes hund går till angrepp. Det behöver inte alls berå på att man har varit en dålig matte/husse. Hundar är djur med jaktinstinkt, och den lever fortfarande kvar även hos tama hundar. Ibland kan den instinkten ta överhanden.
har själv haft samma problem som Wilma när jag rastat mina doggar, har polis anmält och hela skiten med det men inget har hänt och kommer förmodligen inte att hända heller, jag tog saken i egna händer efter detta så gick det iofs. rykten men inget har hänt sen dess.

Tog hand om hunden och ÄGAREN.

Hunden var som andra hundar då de har fri uppfostran.

Nu menar jag inte att det är rätt att göra så här eller gå lika långt som jag gjorde men man måste göra något själv för annars händer inget. Man kan ta det med sin hyresvärd å dylikt för att det skall hända saker det går oftast fortare enligt min erfarenhet. Det är inget lätt problem även om det verkar så i mångas ögon. Lycka till med hunden och promenaderna i fortsättningen. Hör gärna av dig med slutresultatet om du får stopp på det.
Som polis är det mycket vanskligt att gå in i diskussioner, och jag kan bara ge ett svävande och ytligt svar. Det finns inga fastställda normer.

1. Nödvärn. Dvs när du själv eller någon annan människa blir utsatt för grövre våld eller överhängande hot om våld.
Du får då använda det våld som behövs för att försvara dig. Våldet måste dock upphöra så fort hotet inte längre finns. Våldet får dock aldrig vara uppenbart oförsvarligt. Nödvärn kan aldrig åberopas för att skydda egendom. En hund är att anse som egendom, så du kan inte skydda din hund med begreppet nödvärn, men om du du sjävl blir angripen.

2. Nöd har ett litet vidare begrepp och du får inte använda lika mycket våld. Det ska var försvarligt... och avgörs efter situationen.

I de båda fallen finns sedan begreppet exess- Det vill säga att du har försvarat dig, men du har använt för mycket våld, enligt grundreglerna. Om du då i situationen har varit så stressad, pressad eller dylikt och att du pga detta inte kunnat besinna dig, så kan du, trots att du har använt för mycket våld, slippa åtal pga detta.

Beträffande att anmäla till polisen, så tycker jag att du ska prova detta, men som Fullast skriver så kan det hända att det inte händer något i ärendet. Det kan vara svårt att bevisa, det är lågprioriterat mm

Alltså ytliga svar, men lycka till och lycka till.

ps. ROB. du har helt fel. Det är ytterst ovanligt att någon hund avlivas, direkt, utan det är ganska så omständigt.

p.s 2. Till Wilma. om DU skulle råka avliva grannens hund så har du gjort dig skyldig till en skadegörelse.
Man behöver inte alltid gå till polisen i heller,man kan kontakta Miljö och hälsas kontor i din komun, då det som regel alltid är hundägarens ansvar så är dom skyldiga att se till att ägaren följer det djurskydd som gäller och i och med att man blivit attakerad så utsätter ägaren ditt djur för skada genom att inte följa lagen,eller som det heter strikt hundägar ansvar,tycker sen inte komunen att ägaren följer de gränsvärde som gäller kan dom i sin tur kräva assistans av polisen då löspringande hundar lyder under ordningspolisen stadgar märkligt nog..
Det finns en lag från 1943(fy fan vad gammal)som förtäljer
allt det ni gaggar om.

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.HTM -

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem