Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Stänga av datorn eller inte?

Stänga av datorn eller inte?

Hörde på radion för en stund sedan att man rekommenderar datoranvändare att alltid stänga av datorn när man t ex går ut en "stund" (hur länge sade man inte) för att handla, slänga sopor eller vad det nu kan vara. Detta även om man har "skydd".
Anledningen: "risk för intrång".

Då måste jag ju sitta vid datorn hela dagen och kolla om något händer, eller hur? Och vad kan JAG göra mer? Jag/vi har alla skydd som tänkas kan - brandvägg, antvirusprogram m m.

Det blir ju ett evigt "sätta på" och stänga av isf, verkar korkat, men..... ligger det något i det som sades?

Vad anser Forumet, som har bra koll på datorfrågor.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Poppo !

Har du brandvägg,och virusprogram,och det lyser grönt i din
säkerhetscentral,på alla tre ställena,så kan du ha på datorn
hela dagen.

Pesonligen stänger jag av på natten,och om jag reser bort,men det
är bara en invand ritual,att man skall släcka sina maskiner.
Men man stänger ju inte kyl och frys,om man så är borta i månader.

Det är svårt att få gamla hundar att sitta.Men enligt expertis så
kan datorn,vara på dygnet runt.Kostar 300:-/år bara.

Det är en samvetsfråga,och du avgör själv.
Min dator kostar ca 760kr per år att ha på..
Rob !

Du skall alltid vara värst.Okej då!!
Annons
Det spelar tydligen ingen roll hyr många anti-program man har eller brand väggar, det finns iallafall någon som lyckas ta sig in. Den som är ihärdigast står för namnet Tradedoubler eller nåt sånt så inte vet jag va man ska ha för att känna sig säker.
Seniorita !

Får du den i e-posten,så är det spam. Tradedoubler är inget
virus,vad jag vet,utan ett reklamprogram.
Anledningen att någon lyckas ta sig in beror nog mest på att man tillåter en nerladdning av ett program som kan innehålla virus.
eller som leiake sa: via e-post
Seniorita hur många brandväggar och anti-vadsomhelst program som finns, så kan de endå inte skydda mot människors dumhet. De kan göra sitt bästa men människans idioti vinner alltid.
leiake nä det är en relativt gammal dator som drar så. Dagens datorer dranog någon hundring mer. 300kr per år kanske datorerna drog nån gång i början av 2000-talet.

Och denberäkningen jag bygger dne kostnaden på är från 2003 trorjag det var och nu har elpriset gåttupp så det blir nog lite mer.
Leiake!

Det är mitt vrusprogram som detekterar, om det är e-posten eller nåt annat får jag inte kännedom om!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem