Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Statsminister-Ståuppare?

Statsminister-Ståuppare?

Är det bara jag som är för gammalmodig?

Det går någon trailer om ett kommande TV-program med Filip och Fredrik där vår statsminister fånar sig som den bästa ståuppkomikern (tror han!).
Min gammalmodighet består i att jag förväntar mig olika saker/uppträdande från olika personer, beroende av deras ställning.
Jag förväntar mig roligheter från personer typ Peter Wahlbeck, Felix Herngren, Babben Larsson osv.
Jag har inga såna höga krav på Fredrik Reinfeldt, han ska bara leda regeringen/landet på ett klokt sätt.
Visst kan man invända, man behöver inte vara så stel ... men ändå.

För övrigt, samma sak med vår finansministers hästsvans. I mina förväntningar av honom, det är inte bohemaktigheten som dominerar.
Visst kan man leda finansdepartementet lika bra med eller utan hästsvans. Så varför inte göra det utan?

Och en sak till. Alla politiker som tar time out. Vilken cynisk syn på oss väljare som röstade på dem eller på någon annan politiker. Betraktar de politiken som ett spel där vi medborgare är bara schackpjäser? Eller kanske som något datorspel man kan börja om vid misslyckande.
Antal svar på detta inlägg: 2
Yepp....det är nog en lite gammalmodig inställning....

Finns inget som säger att en kille med hästsvans inte kan passa som finansminister, lika lite som att alla blondiner är blåsta bimbos.

Hade nu vår finansminister uppträtt iförd endast gul regnjacka och ljusblå kanintofflor samt sin hästsvans hade jag nog också undrat över lämpligheten, men nu bär han sin hästsvans med vis stil, vill jag påstå.

Att Reinfeldt kan vara komiker...eller kanske försöker vara komiker är ju lite komiskt bara det. Det är ju inget man direkt förväntar sig av honom.
Men...det är ju bra om våra politiker kan visa att det finns andra sidor till deras person...de är ju bara människor och kanske om vi visste lite mer om dom så kanske politikerföraktet skulle minska lite....

Time Out är för mig ett ganska nytt begrepp inom politiken...tidigare har det varit den amerikanska sporten förbehållt.
Jag antar att det är ett nytt sätt att säga: "Nu får det vara nog, sluta jaga mig....jag behöver lite andrum !"
Politikerna är ju som sagt bara människor dom också. Jag vet själv hur det kan vara på jobbet om man har varit sjuk några dagar och arbetena har börjat hopa sig. Folk ringer och gnäller lite..."Är det inte färdigt snart ?"... man sitter ibland mer i telefon än man jobbar på att få grejorna klara.
Då är det jäkligt tröttsamt att ha med folk att göra...fattar dom inte att om de bara jagar en så har man ju ingen tid att jobba så man får sakerna färdiga till dom ? Jag önskar ibland att jag kunde ta "Time Out".

Politiken är nog ett rävspel och många "förslag" och "åtgärder" är nog som ett schackspel där medborgarna är pjäserna. Och detta för att alla läger ska vara nöjda och inte sätta krokben för varandra. Ibland hade jag nog tyckt att det vore bättre med en diktatur, men så är ju makt korrumperande och även de bästa intentioner kan lätt övergå i tyrrani...därför är demokrati ändå den bästa styrformen, även om det innebär mycket kompromissande och ibland kanske inte de bästa lösningarna kommer fram.

// Breeze (utan hästsvans)
Breeze!

Din tolerans är beundransvärd.

Om jag också kunde vara likadan, och hitta ursäkter för alla "konstiga" beteenden.

Gul regnjacka och ljusblå kanintofflor är nog nästa steget.

Jag är inte intresserad av Reinfeldt komiska talanger och inte heller av hans andra irrelevanta sidor i sammanhanget. Det är inget jag förknippar med bra ledarskap, snarare betraktar jag den som billig populism.

Din "Time Out" liknelse haltar dock en aning. Politikerna använder detta då de vill komma undan ansvar och konsekvens. För att slippa avgå liksom.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem