Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Irriterande särskrivningar

Irriterande särskrivningar

Är det bara jag som retar mig gränslöst på alla dessa särskrivningar? Några exempel: Bil däck i stället för bildäck, nät kasse i stället för nätkasse osv??

Ibland blir dessa särskrivningar helt obegripliga i och med att man inte vet var syftningen skall sitta.

EZ
Antal svar på detta inlägg: 7
http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
Hahahah, ja det är exakt detta jag menar. Snacka om förvirring!

EZ
"En brun hårig sjuk sköterska informerade butikens kassa personal om vikten av arbets miljö frågor"

Håller med EZ, det är oerhört jobbigt att läsa en text med särskrivningar. Jag bara undrar var det kommer ifrån? För det är ju där det måste rättas till. Jag har en svag aning om att jag läst att i många skolor skriver man isär för att ungarna lättare ska kunna stava till långa ord. Men de glömmer tydligen bort att lära dem att skriva ihop när de lärt sig stavningen.

Ibland kan det ju faktiskt få ganska allvarliga konsekvenser om inte en text kan förstås av den som läser.
Annons
Hahah, ännu ett roligt exempel. Tompaxox, jag tror att det härstammar från det sättet man stavar engelskan på.

EZ
Jag tror att många som är osäkra på dessa ord hellre väljer att skriva isär än att binda samman. Vanligt bland dyslektiker att göra så. Varför vet jag inte, men har upptäck att det är så för de jag pratat med. Härmed inte sagt att det är allmänt vedertaget.
När jag bodde i Älvängen så sade dom om Konsumaffären.

-Jag åker till kondomus och köper bröd.

När jag bodde i Borås sade dom,när kaffevattnet kokade

-Nu kukar vattnet ,Leif!

En härlig tråd!
Tack Andreas för många glada skratt.
En God Jul och ett Gott Nytt År önskar jag Er alla!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem