Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Rävrumpa

Rävrumpa

Växten Rävrumpa alltså!!!!!
Jag är ute efter om det finns någon som känner till om man kan använda den mot ohyra på andra växter??
Jag har googlat men hittar inte just den användningen. En granne till oss på kolonien bad mej om hjälp.
Min granne har ett svagt minne att hennes mamma använde Rävrumpa mot ohyra, men kommer inte ihåg hur!

Någon????
Antal svar på detta inlägg: 4
Hej Joanna, jag fann följande. Åkerfräknet ingår i vad som som räknas till kategorin Rävrumpa, hoppas det kan vara till hjälp.

Ha en jättebra dag!

Åkerfräknets vårskott är en av få växter som inte innehåller klorofyll, dvs den får alltså inte sin energi genom fotosyntes som de flesta andra växter. Generellt för växter utan klorofyll gäller att de istället lever i symbios med någon form av svamp alternativt som parasit på andra växter.
Jo jag har hittat massor, men inte just det om dess användning. Tydligen så har den fler namn.
Vissa säger att den är nyttig, en del säger att den är giftig!!
Tack ändå!
Detta kanske inte heller är till hjälp, men i alla fall ett tips.

GRÄSLÖK I matlagning. Passar till nästan allt. Räknas som en oumbärlig krydda till salt och viss typ av såser, i Sverige. Gott som grönkrydda på smörgåsen. Bra till sill och strömming, soppor, tillsammans med keso och kvarg och äggrätter. Att äta gräslök lär vara ett utmärkt sätt att reta aptiten, liksom den är bra för matsmältningen och är dessutom milt laxerande. Innehåller mycket fibrer, folacin och vitamin -A liksom karoten (anti-oxidant) och kalcium. I Frankrike ingår den som delkrydda i "fines herbes". Klippt gräslök till sur grädde strödd över sallad, soppa gryta och smörgås. Bland i mjukost, låt stå 1 tim i kylskåp. Torkad gräslök blandas i salladsås eller fuktas i citron. Växande lök skyddar andra växter mot ohyra och mjöldagg.
Annons
Aha, det visste jag inte! Man kanske kan koka gräslöken och vattna blommorna med avkoket! Ska jag nog testa vid tillfälle.

Tack igen!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem