Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Hårdisk problem

Hårdisk problem

Hejsan!

Då min dator strulade vid uppstart ibland så beslöt jag att formatera och partionera om den. Den jag har operativet på är en samsung spinpoint 300gigare. Innan jag rensade systemet så skaffade jag en samsung till på 500gig. På den lade jag över allt som jag ville spara från 300gigaren, det blev drygt 200gig totalt.
Men efter ominstallation av windows så kan jag inte se någon data på den. Alltså hårdisken finns där med en total ledig yta på 465gig. Det står använt utrymme 79,1Mb hur kan detta komma sig?

Man behöver väl inte tänka på master o slave då det är sata diskar eller? Bägge diskarna står som master dvs saknar bygling helt. Och det är så jag har haft det hela tiden.

Hoppas någon har svar på detta, vill inte förlora innehållet på disken.

//Bikerrog
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Har du aktiverat den via aktivitetshanteraren efter att du formaterat om c:disken?
Nej det har jag inte... var finns aktivitetshanteraren?
Jag skrev aningen fel.
Kontrollpanelen och sedan Aministrationsverktyg.
Starta datorhantering.
I vänstra fönstret klickar du nu på Diskhantering.
Då bör du hitta din nya hårddisk där.
Markera den och klicka med höger musknapp och väl att Markera partionen som aktiv.
Annons
Tack för svaren men det hjälpte tyvärr inte... fattar inte vad som hänt, funderar på att slänga in disken i ett usb-chassie och testa vad som händer då.

Andra tips tages tacksamt emot.
Jag på minner om problemet igen för att ev få ett svar...

Jag testade hårdisken i mitt USB.chassie också men fortfarande samma problem.
Ska jag verkligen ha förlorat innehållet på hårdisken?

//Bikerrog
har jag uppfattat det rätt i din hantering , så har du först fört över dina filer
till den nya disken och sedan installerat över med en ny installation av XP

då har du radderat alla filerna vid installationen eftersom du förmodligen formaterade disken vid detta tillfälle.

ett alternativ är att du bara har tagit bort partitionen.
kan du då använda dig av ett verktyg typ partionmagic och återställa partitionen utan formatera så kan du med lite tur få tillbaka innehållet.
annars så är det något program som kan läsa djupare på disken som
kan rädda sittuatuionen.
men eftersom jag uppfattar att du inte har den kunskapen, så se om du kan få en sakkunnig att titta på hela härligheten innan du gör något mer.

ifall du skulle kunna få tillbaka filerna.
varenda gång du gör fel saker så förvärrar du möjlighetrena att rädda något på din disk.
Hmm läste igenom grundfrågan och insåg att det kunde kanske kunna tolkas så som du trodde.
Nej absolut inte så jag menade... så dålig kunskap har jag inte.

Innan jag rensade 300gigaren så skaffade jag en 500gigare också. På den lade jag över sånt som jag ville spara (ca 200gig) eftersom jag skulle partionera om och formatera system disken. Innan jag rensade systemdisken (300gigaren)
så hade jag alltså ca 200gig data på 500 gigaren. Men efter om partionering, formatering och installation av xp på nytt på 300gigaren så kan jag inte längre se någon data på 500 gigaren i utforskaren. Det står ledigt utrymme 465gig vilket är den totala lediga ytan efter formatering. Använt utrymme är 79,2Meg , tror det är systemfiler bara.
Men innan jag rörde systemdisken hade jag alltså ca 200gig med data på denna500gigare.

Det är två satadiskar som är formaterade med NTFS filsystem.

Hmm läste något om dynamisk diskhantering och spanning över flera volymer, någon som vet något om detta? Kan detta vara orsaken?

//Bikerrog
hade du hårddisken i vid installationen så kan det mycket väl vara så att du
har slagit ihop dem. och eftersom du säger att du inte ser disken som USB disk heller. så är det troligt.
Ja den satt i, men jag rörde ju aldrig den disken?
Bikerrog !
Först några frågor. . Den nya hd´n Samsung 500 Gb sitter den som slave på en IDE-kabel ? . Formaterade du den och i så fall med NTFS eller Fat 32 ?
Du skriver att du lade över allt som du ville spara från den hd´n du hade tidigare. . Kunde du då titta på och se vad som hade kopierats över ?

Är den nya hd´n partitionerad eller finns det bara en partition ?
När du öppnar "Den här datorn" finns den nya hd´n då med i listan och har den en beteckning D: eller E: eller vad ?

Om den finns med i listan höger-klicka då på den och välj "Egenskaper" och sedan "Verktyg" och slutligen "Felkontroll". . Sedan kör du en felkontroll men bocka inte för att programmet ska reparera något automatiskt utan se bara om det hittas några felaktigheter.

Kontrollera en gång till att IDE-kabeln är rätt och riktigt ansluten i båda ändarna. . Alltså dels mot hd´n och mot moderkortet.
Kontrollera också att hd´n inte är "jumprad" som master. . Den ska vara "jumprad" som slave.
Kolla att strömförsöjningskabeln är ordentligt ansluten mot hd´n.

Vilket operativsystem kör du ? Win XP, Win Vista eller Win 2000.

När / om du svarar på dessa frågor kan jag eller någon annan kanske hjälpa dig vidare.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem