Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

En finurlig fråga

En finurlig fråga

Det går ju digitala signaler i luften från tvsändaren till antennen på taket.
Den omvandlas via en boxer eller dylikt till analog och går sedan in i tv:n och blir ett program.
Den signalen kan man ju spela in å video eller dvd.

Jag undrar om det inte på något väldigt finurligt vis kan gå att spela in signalen som kommer in i boxen innan den är omgjord?
På det viset kan man ju spela in en hel tv-kväll med med alla program så att man zappa efterhand.

Förstod ni vad jag menar?

Antal svar på detta inlägg: 1
Den funderingen hade jag också en gång för länge sedan. Att kunna spara själva radiovågorna. Jag har dessvärre inte kommit på hur. Jag tänkte att eftersom t ex en gammal hederlig vinylskiva kan återge flera frekvenser borde ju samma princip gälla även om frekvenserna är högre. Visserligen är bandbredden på radiovågor en smula större än för hörbara ljudvågor men principen borde ju gälla. Samt är skillnaden också luftvibrationer mot elektromagnetiska vibrationer.

Som det är nu måste man ju "avkoda" innehållet i den modulerade signalen innan man kan spara den. Att kunna spara den modulerade signalen i sig själv borde ju kunna gå tycker man. Än så länge är det inget stort problem eftersom det så sällan är flera bra program samma kväll som man vill se. Jag har en satellitmottagare med dubbla tuners och hårddisk men ännu har det inte inträffat att två sevärda program gått samtidigt...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem